Da Trondheim parkering telte parkerte elbiler i Trondheim i desember 2016 var tallet 538. Tellingen ble gjort av trafikkbetjenter i sentrum, ved St. Olavs Hospital og i boligsoner nær sentrum.

- Voldsom nedgang

- Vi hadde en ny telling 12. januar. Da var antallet elbiler 113. Det er en voldsom nedgang, forteller direktør i Trondheim parkering, Stein Løberg.

Fra 1. januar ble det innført parkeringsavgift også for elbiler i Trondheim. Parkeringsetaten tror dette, samt innføring av makstid på tre timer, er hovedårsaken til at fire av fem elbilister nå er borte fra sentrum.

- Hvor er det blitt av elbilene?

- Jeg aner ikke. De står kanskje hjemme? Våre betjenter opplever at det nå er langt lettere for besøkende både i sentrum og ved St. Olavs Hospital å finne en ledig parkeringsplass. Mye av arbeidsplassparkeringen vi så tidligere er borte. Alt dette er i tråd med oppdraget vi fikk fra våre eiere, da er vi godt fornøyd, sier Løberg.

Næringsforeningen jubler

Fornøyd er også Næringsforeningen i Trondheim.

- Vi støttet jo innføringen av parkeringsavgift for elbiler og nå ser vi den effekten vi forventet. Vi ser det jo selv når vi kommer på jobb her i Midtbyen. Forholdene for handlende er blitt langt lettere, jubler Børge Beisvåg, næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Trondheim.

- Hvor tror du elbilene er blitt av?

- De står forhåpentligvis i oppkjørselen hjemme hos folk. Jeg antar at flere nå sykler, går eller bruker kollektivtransport, sier Beisvåg.

Næringspolitisk leder i Næringsforeningen Børge Beisvåg mener de nye elbiltallene er gledelige og som forventet. Foto: Jens Petter Søraa

- Jeg er blitt syklist

Ved advokatfirmaet Strand & Co i Fjordgata finner vi deler av svaret på hvor elbilene er blitt av. Før avgiften kjørte fem av medarbeiderne elbil til og fra jobb. Nå har alle endret sine reisevaner.

- Vi var vel egentlig enig i argumentene for å innføre parkeringsavgift også for oss med elbil. Det var vanskelig for kunder i byen å finne ledige plasser. Vi nøt godt av gratisparkeringen lenge, men nå har vi tilpasset oss. Selv har jeg begynt å sykle, forteller advokat Henning Dragsnes.

Advokat Henning Dragsnes ved avdokatfirmaet Strand & Co i Fjordgata i Trondheim byttet elbilen med sykkel da parkeringsavgiften ble innført 1. januar. Foto: Frank Lervik

Takker parkeringsetaten

Av de fem elbilistene ved advokatkontoret bruker nå to sykkel til jobb, to er blitt busspassasjerer og en tar toget.

- Nå ruller jeg dressen i sekken og trimmer til og fra jobb. Jeg skylder nesten Trondheim parkering en takk for helsegevinsten - jeg er blitt syklist, smiler advokaten.

Hvor har du gjort av elbilen din? Jeg parkerer elbilen fortsatt i Trondheim sentrum Jeg parkerer nå med elbil-rabatt i p-hus Jeg bruker elbilen mindre og reiser mer kollektivt Jeg bruker ikke elbil i Midtbyen mer Jeg hadde elbil, men har solgt den Jeg har ikke elbil Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Hvor har du gjort av elbilen din? Jeg parkerer elbilen fortsatt i Trondheim sentrum 8% Jeg parkerer nå med elbil-rabatt i p-hus 4% Jeg bruker elbilen mindre og reiser mer kollektivt 3% Jeg bruker ikke elbil i Midtbyen mer 4% Jeg hadde elbil, men har solgt den 12% Jeg har ikke elbil 70% Du har allerede stemt 6213 stemmer