- Jeg spurte betjeningen om jeg kunne få et glass vann fra springen. Da fikk jeg til svar at de har sluttet å servere springvann, og at jeg måtte kjøpe en flaske Imsdal hvis jeg ville ha vann, sier Bente Simensen som besøkte Bristol Conditori i Trondheim tirsdag.

- Naturlig å tilby gratis vann

Simensen sier hun har vært på Bristol flere ganger før, men at det tidligere har pleid å stå fremme en mugge med vann som gjestene kunne forsyne seg av.

Nå reagerer hun på at konditoriet har sluttet å dele ut gratis springvann.

- Jeg synes det er litt spesielt. Jeg har ikke opplevd å bli nektet å få vann fra springen på andre kafeer her i byen. Man forventer jo å kunne få seg et glass vann til kaffen, uten å være nødt til å kjøpe en flaske til over 30 kroner, sier Simensen.

Hun legger til:

- Man legger jo gjerne igjen et par hundre kroner når man er på kafé, og da mener jeg at det er naturlig at kafeen tilbyr gratis vann som en gest til de besøkende.

- Grådighetskultur

Simensen er ikke alene om å være kritisk til den nye vannpraksisen ved Bristol Conditori. Adresseavisen har den siste tiden trykket flere leserinnlegg fra folk som har reagert på ordningen.

- En grådighetskultur man skal lete lenge etter i Trondheim. Å ta betaling for et glass vann hører ikke hjemme noe sted, skriver en person som skriver under som BRLE i et leserinnlegg

- Det var dråpen. Vi har lagt igjen vår siste krone på Bristol Conditori, nå ser vi oss om etter en ny stamkafé for lørdagsturene våre, skriver en som kaller seg X-kunde i et annet.

- Gratis vann gir ikke inntekt

Daglig leder ved Bristol Conditori, Albert Petersen, bekrefter at de nå tar betalt for vann i kafeen.

- Ja, vi endret praksis tidlig i juni. Tidligere har det stått fremme gratis vann, nå tar vi betaling for alle våre produkter og tjenester, sier han.

Petersen begrunner den nye praksisen med at det var veldig mye arbeid for de ansatte å rydde og vaske alle glassene som ble brukt til gratis vann.

- Mange har den holdningen at de gjerne betaler for noe å spise, men at de ikke vil betale for drikke til maten. Da velger de ofte den drikken som ikke koster noe, og dette gir ikke inntekter for oss, sier han.

Han understreker også at det er et unntak fra regelen om vannbetaling.

- Hvis man kjøper et glass vin får man gratis vann til vinen.

- Har fått støtte

Albert Petersen har registrert at mange er negative til den nye praksisen, men sier kafeen også har mottat positive tilbakemeldinger.

- Det er delte meninger om dette. Noen har vært svært negative, men det som kanskje er overraskende er at mange også støtter praksisen, sier han.

- Hva går de positive tilbakemeldingene ut på?

- Det kjenner jeg ikke til. Men våre ansatte har fått positive tilbakemeldinger fra kunder.

- Hva tenker du om kritikken som har kommet frem i Adresseavisen?

- Jeg tenker ikke så mye om dette. Man må få mene ting, ellers ville det blitt utrolig kjedelig.

- Frykter du å miste kunder som følge av dette?

- Det kan jeg ikke svare på nå. Du må ringe meg igjen om en måned, da vil jeg kunne svare.

- Kommer dere til å gjøre endringer som følge av kritikken?

- Vi har allerede foretatt en endring. Til å begynne med solgte vi springvann for 29 kroner, men dette har vi nå kuttet ut fordi det ble så mye styr. Nå er det ikke lenger mulig å få springvann hos oss med mindre du kjøper vin. Folk som vil ha vann må kjøpe Imsdal eller Farris.

- Har du inntrykk av at det er mange andre restauranter og kafeer som gjør det samme som dere?

- Nei, jeg tror vi er ganske alene, og det er vel kanskje ikke så positivt. Når man ser slikt i avisen er ikke det noe artig. Man ønsker at alle skal være fornøyd og glad, men det er litt vanskelig, sier Albert Petersen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter