- Det er kjempeviktig at vi blir hørt, sier Kristian Lian, seniorkonsulent i Norges Handikapforbund Trøndelag.

Reagerte

Det var i slutten av september Adresseavisen skrev at Trondheim bydrift skulle legge brostein i tre av veitene i Midtbyen i Trondheim. Både Taraldgårdsveita, Asylveita og Gaubekkveita skulle gjøres om fra asfalt til brostein i løpet av høsten og våren 2015. Det fikk Lian til å reagere kraftig, og ba kommunen stoppe prosjektet.

Også kommunalrådene Geirmund Lykke (KrF)  og Elin Marie Andreassen (FrP) reagerte, og tok opp saken i Formannskapet forrige tirsdag.

LES OGSÅ: - Stopp brosteinsprosjektet

Prøveprosjekt

Nå er prosjektet endret fra utgangspunktet.

- Vi vil som et prøveprosjekt legge brostein kun i Taraldgårdsveita. Der blir det stein som er annerledes enn den som var tenkt. Steinen har et jevnere underlag som gjør at det blir mye enklere med rullestol og andre brukere som har problemer knyttet til den vanlige brosteinen. Uttrykket blir det samme, men det blir renere og jevnere, sier kommunaldirektør for byutvikling, Einar Aassved Hansen.

- Betyr det at det ikke legges brostein i Asylveita og Gaubekkveita?

- Vi skal hente erfaringer fra Taraldgårdsveita før vi gjør noe med de andre. Men jeg har stor tro på at det her blir bra for alle parter, sier han.

Glade for å bli hørt

Kristian Lian er godt fornøyd med at handikapforbundet ble hørt, og kaller det en liten seier.

- Aller helst skulle vi rettet opp feilene som allerede er, og fjernet brostein på fotgjengerovergangene. Men det er kjempeviktig at vi blir hørt. Steinen er den samme som er utenfor Britannia, men der ser vi at steinen har glidd fra hverandre. Nå vil det legges tettere slik at det blir jevnt og at de ikke sklir fra hverandre. Men det som er spennende er hva som skjer med steinen etter fem år, og om steinen holder. Så at det blir et prøveprosjekt er vi glade for, sier han.

2015

Med endringene av stein vil ikke arbeidet med Taraldgårdsveita starte før etter nyttår.

Det vil også bli litt dyrere, men ikke så mye at det vil by på store økonomiske utfordringer ifølge Hansen.

Slik var det tenkt. Holstveita med slitt gammel brostein satt i diagonalforbandt (”fiskebein”). Det var tanken før handikapforbundet reagerte. Foto: Trondheim kommune
Må endre. Ingeniør Rolf Magne Brødreskift (til venstre) og bydriftssjef Per Øystein Karlsen fortalte i slutten av september at veitene i Trondheim får brostein. Her er duoen ved Taraldgårdsveita. Nå blir det annen type brostein enn det som var tenkt. Foto: Glen Musk