Siden han var 13 år har Bengt Are Granhus vært i arbeidslivet. Rett fra grunnskolen gikk veien via lokalradio og videre ut i et aktivt yrkesliv.

- Jeg har vært lydtekniker, jobbet i butikk, jobbet på lager, alt mulig, sier Granhus. Kun én av jobbene han har hatt, fikk han via ordinær søknad. Resten har gått via bekjente, slekt og venner.

De siste seks årene har han jobbet som drosjesjåfør, men da drosjeeieren gikk av med pensjon, var jobben over. Nå har han gått ledig siden i sommer, og begynner å kjenne på kjedsomheten.

- Det blir mange turer i fjellet, men det beste nå, ville vært å ha noe å gjøre, sier Granhus.

La ut CV

Med det i tankene gikk Granhus forrige uke til det skritt å legge ut CV-en sin på Facebook og Instagram, med oppfordring til alle følgere og venner om å dele videre.

- Tidligere hadde vi ikke sånne verktøy som Facebook og Instagram, men nå som vi har det, tenkte jeg at det må prøves det som prøves kan, sier 42-åringen.

Les også: Førte opp alle kontaktene på Facebook som referanse

- Bruk sosiale medier

Det har rekrutteringssjef Carl Ole Marken i bemanningsbyrået Manpower sansen for. Han mener at bruk av sosiale medier er viktig for folk som skal søke jobb.

- Dessverre er det nytt for mange å bruke sosiale medier på denne måten ennå. Jeg sier dessverre fordi det er noe utrøndersk over det å vise seg frem på denne måten. Men veldig mange jobber fås via kontakter og nettverk, ikke nødvendigvis via Finn og utlysninger i aviser, sier han.

Han viser til at man i rekrutteringsbransjen gjerne snakker om et synlig og et usynlig arbeidsmarked, der en stor del av jobbene aldri lyses ut. Også inn til Manpower kommer mange stillinger som aldri lyses videre. Marken forklarer at når et behov oppstår, finner de ofte arbeidstagere i den basen de allerede har, fremfor å lyse ut stillingene videre.

- Tidligere tall viste at omtrent 20-30 prosent av jobbene er synlige. Det betyr at veldig mange jobber ikke finnes blant stillingsannonsene. Disse må du finne via kontakter og nettverk, sier Marken.

- Du kan bruke sosiale medier aktivt for å bygge opp og blåse liv i gamle nettverk. Kanskje kjente du noen før i tiden, som nå kan skaffe deg en jobb. Det handler om at noen vet av noe eller noen, sier han.

Samtidig understreker han at sosiale medier ikke må erstatte Finn, bemanningsbyråer og andre kanaler for å få jobb, men brukes som et ledd i aktiviteten.

Les også: - Lemp på språkkravet

- Skreddersy deg selv

- Hva er det ene viktigste rådet til enhver jobbsøker som skal på intervju?

- Det er jo en floskel at du alltid skal være deg selv, samtidig er det sant. Likevel er det også viktig å huske at dersom du søker på en spesiell stilling, må du tørre å skreddersy både CV-en og deg selv til akkurat den stillingen. Det som skal fange oppmerksomheten fra første øyeblikk må være skreddersydd det behovet arbeidsgiveren ser etter i akkurat den jobben, fastslår Marken.

Rekrutteringssjef i Manpower, Carl Ole Marken mener sosiale medier er et viktig virkemiddel i leteprosessen etter ny jobb. Foto: MANPOWER
Bengt Are Granhus har gått arbeidsledig siden juli, og bruker sosiale medier for å finne seg en jobb. Foto: PRIVAT