Torsdag ble denne polskregistrerte semitraileren stanset i en kontroll på Sandmoen.

Inspektør Sverre Borstad i Statens vegvesen fant flere feil, spesielt på hjulene.

Løse hjulbolter

- Boltene og mutrene er løse. En ser åpne rom mellom felgen og mutrene. Hjulet kunne falt av ved en kraftig oppbremsing, truffet trafikanter og kanskje drept dem. Det er store krefter i et lastebilhjul, sier Borstad til TV-adressa. (Se tv-innslaget øverst i saken.)

Regionsjef Roar Melum i Norges lastebil-eierforbund (NLF) synes avsløringen er forferdelig.

- Drapsmaskin

- Dette er alvor. Det er en potensiell drapsmaskin. Med løse dekk og overvekt, som dette vogntoget hadde, er det bare et tidsspørsmål før hjulet hadde falt av. Vi er glade for at kontrollen avdekte dette, sier Melum til adressa.no.

Han mener dette beviser svikt i yrkessjåførens rutiner.

- Det svikter på mange områder. En del av oppgaven til en yrkessjåfør er å sjekke at hjulutrustningen og kjøretøyet er i orden både før, under og etter kjøring. Dette bekrefter at ettersynet ikke var gjort på en stund, sier Melum.

Han mener også sjåføren har gitt blaffen i sikkerheten.

- Det var tidligere anmerket feil på bremsesystemet, men det var ikke utbedret etter en tidligere kontroll. Dette viser hvor liten respekt sjåføren har for bestemmelsene og påleggene norske myndigheter gir i en slik kontroll.

Bildet oppe til venstre viser en av de løse hjulboltene på den polskregistrerte semitraileren som fikk kjøreforbud på Sandmoen tirsdag. Foto: Roar Melum