«My mo' is sexy and I know it». Med frodige barter og til fengende toner fra parodi-hiphopgruppa The Swagga Boyz danser de ansatte seg gjennom humor-videoen de nylig har laget.

I videoen følger vi daglig leder Jan Egil Kvam og nestleder Richard Karlsen gjennom arbeidsdagen mens de danser, mottar nuss og klemmer og vekker oppsikt blant gjester og ansatte på kjøpesenteret. Alt på grunn av sin frodige bartepryd.

Viktig motivasjon

Daglig leder Jan Egil Kvam ved Egon City Syd fikk ideen til videoen. Alle Egon-ansatte i landet har registrert seg på movember.com for å samle inn penger til forskning på prostatakreft. Laget som samler inn mest, skal få en premie.

- Konkurranseinstinktet slo inn. Vi er en liten restaurant, derfor vil vi knalle til. Det er et alvorlig tema, men vi prøver å lage litt sprell rundt innsamlingen, sier Kvam, som også har en personlig motivasjon for saken.

- Prostatakreft rammer mange. Faren min har det, og det var en viktig motivasjon, sier Kvam.

Utstyrt med et enkelt videokamera dro de rundt i restauranten og kjøpesenteret og filmet seg selv sammen med gjester og kunder. Kvams samboer Mia Johansen Løkkhaug klippet sammen opptakene til musikkvideoen de har lagt ut på Youtube.

- Ser «stygg» ut for en god sak

Barten Kvam selv har anlagt, er en såkalt truckerbart, noe både samboeren og hans ansatte frarådet fordi de mente det ikke ville kle ham.

- Av cirka 200 som ga tilbakemelding sa to at barten var sexy. Samboeren min var ikke en av dem. Resten mener den ser ille ut. Men jeg ser gjerne stygg ut i én måned for en god sak. Derfor ble det en «trucker», og den får bli der i ti dager til, sier Kvam, som medgir at han begynner å like barten.

- Kanskje blir den værende, men det kommer også litt an på samboeren, sier Kvam og smiler.

Han forklarer at lagånden er sterk blant de ansatte.

- Skrubbhjelpene våre på 17 år har ikke mye skjeggvekst, men også de bidrar og lar det gro fire - fem hårstrå i fjeset, sier han.

Se lesernes movember-barter her

- Stort engasjement

Markedsansvarlig Ståle Nøst i Egon sier at han sjelden har sett et slikt engasjement rundt en kampanje i bedriften.

- De ansatte donerer tipsen sin i november og alt mulig. Det er artig å se engasjementet dette skaper. Til nå har vi samlet inn 80 000 kroner på movember.com. Medregnet salgsinntekter fra movember-hamburgere tror vi at vi kommer til å samle inn rundt 300 000 kroner til kreftsaken totalt, mener Nøst.

Han har stor tro på at gjengen fra City Syd kan komme til å dra ifra mot slutten av denne måneden.

- Jeg lo godt da jeg så videoen. Som man kan se tar de ikke seg selv så høytidelig, sier Nøst, som også selv etter eget utsagn «har noe på overleppa».

– Det er nesten som å få flyttet øyenbrynene litt lenger ned. Alle i administrasjonen anlegger bart, med mer eller mindre hell. Dette er jo til en alvorlig sak, men vi prøver å gjøre det litt humoristisk, sier Nøst.

Foto: SKJERMPRINT
Her er de ansatte ved Egon City Syd den 1. november, før skjeggveksten har kommet skikkelig i gang. Foto: PRIVAT