Etter midnatt i helgene er Trondheim landets dyreste by å være taxikunde i, ifølge Forbrukerrådet.

De har sammenlignet prisene til taxisentralene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Drammen. I alle disse byene er det priskonkurranse blant selskapene.

88 kroner mer

Likevel koster en tur hjem fra julebordet i snitt 88 kroner mer i Trondheim enn i andre områder der taxiene har makspris, opplyser Forbrukerombudet.

- Priskonkurransen i taximarkedet fungerer ikke, sier regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet Midt-Norge.

- Uforskammet dyrt

Rimeligst av byene med priskonkurranse er Stavanger, der en taxitur natt til lørdag og søndag i snitt er 43 kroner billigere enn i Trondheim.

- Det er dårlig for Trondheim. Det viser at markedet ikke fungerer slik det er i dag, sier Helde til adressa.no.

Sammenligningen er basert på taxisentralenes jamførtur, som er prisen på en taxitur som er åtte kilometer lang og varer i 13 minutter.

I byer som opererer med makspris koster en slik taxitur maksimalt 274 kroner i tidsrommet mellom midnatt og klokken 06.00.

Trondheim er en av byene med priskonkurranse, likevel koster den samme turen 358 kroner hos Trøndertaxi og 365 kroner hos Norgestaxi, ifølge Forbrukerrådets sammenligning.

- I helgene har samtlige av taxisentralene i byer med konkurranse høyere priser enn maksprisen i områder uten konkurranse. I Trondheim er det uforskammet dyrt for taxikundene, mener regiondirektøren.

- Vil ha ny organisering

Forbrukerrådet tror taxinæringen trenger en ny organisering som vil føre til lavere priser.

- Det må bli slutt på å gi enkeltpersoner tillatelse til å drive taxi. Løyver bør i stedet gå til selskaper av en viss størrelse. De vil kunne bestemme prisen friere, og vi får en sunnere næring, sier Helde.

De mener at det nå er taxisentralene som kjemper om taxieiere og at dette går utover prisnivået.

- Vi ønsker ikke sentralene bort. Tvert i mot vil vi gi dem mer reell makt ved at de blir ansvarlige selskaper og vi ser for oss en «Taxisentral AS» som vil få tillatelse til å drive taxi. Det skjer ved at tillatelse til å drive taxivirksomhet gis til selskap, ikke enkeltmannsforetak. Som i andre bransjer vil da sjåførene ansettes av selskapene, sier han.

- Trondheim har et godt taxitilbud

I Trondheim konkurrerer Trøndertaxi og Norgestaxi om pris.

- Drosjetilbudet består av mer enn bare prisen. Vi mener Trondheim har et godt drosjetilbud og at de to selskapene i byen leverer et godt tilbud til Trondheims befolkning. Vi mener tilbudet står seg godt nasjonalt, sier daglig leder Roar Refseth i Norgestaxi Trondheim til adressa.no.

Han forteller at prisen bestemmes ut ifra nødvendig inntjening og hva kundene er villig til å betale.

At taxibransjen i Stavanger gjør andre vurderinger når det kommer til pris, får være opp til dem, mener han.

- Vi er opptatt av å gi et godt drosjetilbud til riktig pris og det mener vi at vi gjør. Drosjemarkedet er lokalt og det betyr at det vil være forskjellig pris fra by til by, sier Refseth.

Refseth ønsker ikke å kommentere hvordan taxinæringen er organisert i dag og innspillene fra Forbrukerrådet, men understreker at Norgestaxi forholder seg til reglene som til enhver tid er gjeldende.

Adressa.no har gitt Trøndertaxi mulighet til å kommentere saken. Administrerende direktør Hege Dahle skriver i en tekstmelding at hun ikke har anledning til å gi en kommentar fredag.