- Ja, vi er nærmere en løsning med midtstilt kollektivfelt enn vi var før. Men først skal dette på høring hos Trondheim kommune, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap).

Under tirsdagens fylkesutvalg stemte de ni medlemmene over de fem ulike forslagene for ny utforming av Elgseter gate. Syv medlemmer, det vil si det rød-grønne flertallet, stemte på alternativ 2 og et midtstilt kollektivfelt (se tegning til høyre).

- I utredningen viser det seg at et sidestilt kollektivfelt gir dårligere fremkommelighet for buss. Med den sidestilte løsningen må bilene krysse kollektivfeltet. Legger man det midtstilt slipper man det, og venstrefeltet kan man lysregulere. Derfor mener vi at en midtstilt trasé er en bedre løsning for kollektivtrafikken, sier fylkesordføreren.

Frp og Høyre stemte imot

Frps representant, Morten Ellefsen stemte sammen med Høyre imot flertallets forslag. Ellefsen mener imidlertid at alternativ 1 og et sidestilt kollektivfelt vil være den beste løsningen (se tegning til høyre).

- Vi synes det blir unødvendig mye med et midtstilt kollektivfelt. Selve Elgeseter gate er kun 1,5 kilometer lang og har bare noen få busstopp. Dette vil skaper mer problemer enn fordeler, sier han.

Ellefsen mener en midtstilling av kollektivtrafikken vil ødelegge flyten for bilistene og være farligere for de gående.

- Vi ønsker ikke å legge unødvendige hindringer for bilkjøringen. Det er ikke god klimapolitikk å stå i kø. Vi ønsker god flyt for både buss og bil, sier Frps representant.

Han legger til:

- Med midtstilt trasé må man krysse veien hele tiden, og det skaper unødvendige farlige trafikksituasjoner.

Ser til byene i Europa

Tyske eksperter som har jobbet med superbuss i 20 år har vært på besøk i Trondheim og lagt frem eksempler på europeiske byer som har midtstilte kollektivfelt med såkalte superbusser. Ordet superbuss betyr metrobane, og er som en bybane bare at det kjøres på gummihjul og ikke på skinner.

- Erfaringer fra andre byer viser at denne løsningen er bedre for sikkerheten. Vi argumenterer ikke først og fremst ut fra dagens situasjon - men Trondheim kommer til å få 50 000 flere mennesker innen 2040, bare Sør-Trøndelag får 100 000 nye innbyggere. Vi må derfor ha ufattelig flere busser enn vi har i dag, sier fylkesordføreren Sandvik.

- Når kan dette realiseres?

- Ambisjonene er at det skal gå veldig raskt, men først må vi få med oss staten til å dekke halvparten av finansieringen, sier fylkesordføreren.

- Dette er bare symbolpolitikk

Ellefsen mener det blir feil å sammenligne Trondheim med de store byene i Europa.

- Vi må erkjenne at vi bor i Trondheim og tilpasse oss etter det. Befolkningstettheten er mye mindre her, sier Frp-politikeren.

- Dette virker som symbolpoiitikk fra de rød-grønne. Vi vil også ha superbuss, men jeg oppfatter det som at flertallet vil at det skal legges skinner senere. Det mener vi er å gjøre for mye ut av lite, legger Frp-politikeren til.

Saken går videre

Nå går saken videre inn til Trondheim kommune.

- Jeg håper det blir midtstilt trasé. Kommer det frem detaljer som sier det er farlig, kan vi revudere det, men erfaringene fra andre byer viser at dette er beste for sikkerheten, sier Sandvik.

- Vi får se hva kommunepolitikerne stemmer, men vi håper de er mer fornuftige. Det blir spennende å se hva formannskapet mener. De var positive til sidestilt kollektivfelt i forrige runde, sier Ellefsen.

Alternativ 1: Slik vil et sidestilt kollektivfelt uten tunnel se ut.
Alternativ 2: Slik vil et midtstilt kollektivfelt uten tunnel se ut.