I hele 80 prosent av tilfellene er det mannen som styrer bilen.

52 prosent av mennene hevder de er den beste sjåføren i parforholdet, mens bare åtte prosent av kvinnene sier de er best egnet til å kjøre. Det viser en undersøkelse som Respons Analyse har gjort for NAF-magasinet Motor. Samtidig viser tall og fakta, bl.a. fra UP og Statens vegvesen, at det er flest menn som kjører i ruspåvirket tilstand (87 pst.), og står bak grove fartsovertredelser (90 pst.). Åtte av ti dødsulykker i trafikken forårsakes av menn.

Les også: På disse stedene står UP i påsken

Joakim vil kjøre

– Jeg kjører fordi jeg vil, også på langturer, sier Joakim Konstad (21). Christine Eid (26) liker å kjøre bil, men som regel er Joakim sjåfør. Paret fra Hølonda er på vei til påskehandel på City Syd.

Men for parene Kolbein (76) og Janet Bell (74) og Torild (31) og Morten Sletta-Heimdal (29) er det damene som er sjåfør når de kommer ut av bilene på parkeringsplassen ved City Syd. – Hos oss er det mest jeg som er sjåfør, for jeg liker best å kjøre, sier Torild.

Morten har ikke noe imot å være passasjer. Også på langtur kjører Torild mest.

Les også: Kvinnelige sjåfører for terrordomstol

Begge bør kjøre

– Når vi kjører denne kassebilen, synes jeg det er greit at Joakim kjører. På langtur hender det at jeg tar over for at han skal få slappe litt av. Egentlig liker jeg å kjøre bil, jeg er ikke redd når jeg sitter bak rattet. Greit å ha to biler, sier Christine.

Kolbein og Janet kjører knappe 10 000 km i året. Bortsett fra noen langturer om sommeren, blir det stort sett småturer som til butikken. – At jeg kjørte i dag, var litt mer tilfeldig. På lengre turer bytter vi på kjøringen, sier Janet. Kolbein mener det er viktig at de to bytter på å kjøre, for å få mest mulig kjøretrening.

Tenk sikkerhet

Morten Fransrud, fagansvarlig for trafikktrening i NAF mener menn og kvinner må dele mer på bilkjøringen. Mange kvinner kjører for lite og får ikke nok rutine. – Hvis kvinner kjørte like mye som menn, og samtidig beholdt den defensive holdningen de har, ville det vært bra for trafikksikkerheten, sier Fransrud.

45 prosent av mennene i undersøkelsen sier at kona eller kjæresten liker best å være passasjer. Mens bare 15 prosent av de spurte totalt sier de kjører like mye, sier 37 prosent av de spurte mellom 18 og 24 år at de kjører like mye.

Trafikkforsker Dagfinn Moe ved Sintef mener det er en vanesak når mannen setter seg bak rattet, særlig på lengre turer. Vi holder fast i gamle vaner, der tidligere bilhold var preget av mekking og teknologi, som tradisjonelt har vært mannens område. Noen menn synes det er lite mandig å sitte på med kona. Mange menn sir de er en god sjåfør fordi dette er en viktig del av identiteten deres.