Jojo Moyes og Jo Nesbø er i ferd med å få konkurranse av bøker med såpass finurlige titler som «Kreativitet og mindfulness. Fargelegging som gir ro i sjelen» og «Den magiske skogen. Fargelegging & skattejakt».

Gikk tom for bøker

Butikkmedarbeider Eirik Mundhjeld ved Norli i Nordre gate i Trondheim forteller at det var allerede i fjor at bøkene kom i sortimentet, men at det den norske oversettelsen som virkelig satte fart i sakene.

- Da Gyldendal ga ut «Den magiske skogen» og «Den hemmelige hagen» på norsk, tok det virkelig av. Det har vært stor interesse i vår. Like før påske gikk forlaget tom, og da ble også vi utsolgt for bøkene, sier han.

Mundhjeld innrømmer at han ble overrasket over den voldsomme etterspørselen av bøker som er ganske barnslige.

- Det er artig farsott. Mitt inntrykk er at kjøperen er kvinner i 20-40-årene. Detaljnivået er jo helt annerledes enn i barnebøkene, forklarer han.

Følg Adresseavisen på Instagram

Terapi for travle folk

«Mindfulness» er også et begrep som er populært for tiden, og fargeleggingsbøkene skal ha en slags terapeutisk effekt.

- Man konsentrerer seg om noe helt konkret, og da kobler man ut. Det er det motsatte av å være pålogget digitalt hele tiden. Når det er sagt, så ser jeg at mange deler bilder av sine fargeleggingsbøker på sosiale medier, sier Mundhjeld.

Selv om bøkene til en viss grad krever konsentrasjon og kanskje også litt kreativitet, er det likevel lavterskel.

- Man trenger ikke tenke så mye selv, oppsummerer bokhandleren.

Lik adressa.no på Facebook

- Enorm suksess

Hos konkurrenten lenger opp i gata, kan de fortelle om lignende tilstander.

- Det er en enorm suksess. På de første plassene på bestselgerlista finner vi disse fargeleggingsbøkene, sier Andreas Vollan ved Ark Bruns i Kongens gate.

- Jeg er litt overrasket over salget. Det kom ikke som noe bråsjokk, fordi vi har jo sett tendensen, sier han.

Fargelegging for voksne skal være en motvekt til den travle og digitale hverdagen.

- Det er tydelig at mange finner glede i dette, sier Vollan.