Adresseavisens redaktør Arne Blix mener det er beklagelig at terrorist-karikaturen som er på trykk i dagens avis, oppfattes som en Muhammed-tegning.
Endret: 28.11.2008 kl. 10:19
Tegningen, som er utført av avisens faste tegner Jan O. Henriksen, viser en muslim med et bombebelte rundt livet og en t-skjorte med påskriften «Jeg er Muhammed og ingen tør trykke meg». Flere har oppfattet tegningen som en Muhammed-karikatur, men dét er ikke tilfelle, ifølge sjefredaktøren.
SI DIN MENING: Hva mener du om tegningen?
- Dette er ingen Muhammed-tegning, sier Blix til adressa.no.
- Tvert om. Tegningen er en kommentar til det som skjedde i Islamabad i går der den danske ambassaden ble utsatt for et bombeangrep og åtte mennesker ble drept, fortsetter han.
Reaksjon på terror
Pakistanske myndigheter mener at Taliban sto bak bombeangrepet som hevn for Muhammed-karikaturene som ble trykket i flere danske aviser. Blix avviser imidlertid at tegningen i Adresseavisen kan sammenlignes med de danske karikaturene.
- Da Jyllands-Posten trykket Muhammed-tegningene var det for å teste ut en reaksjon - å teste hvor langt man kunne tøye ytringsfriheten. Det forelå den gang altså ingen grunn, mens vi trykker vår terrorist-karikatur som en reaksjon på bombeangrepet i går. Det mener vi er viktig både av hensyn til de uskyldige ofrene som rammes av terror, og av hensyn til ytringsfriheten, sier han.
Med påskriften «Jeg er Muhammed og ingen tør trykke meg» på t-skjorten, er Blix klar over at budskapet i tegningen kan misforstås. Han forsvarer like fullt bruken av teksten.
- Er det ikke akkurat dette som er terrorisme: Å rettferdiggjøre sine kriminelle handlinger ved å skyve religionen og profeten foran seg, spør Blix.
- Ikke et angrep på Islam
- JanO har tegnet en selvmordsbomber som dekker seg bak religionen. Han står der avkledd alt unntatt sine bomber. Tegningen er ikke et angrep på islam, og vår linje har aldri vært å provosere denne religionen eller dens tilhengere. Vi har derfor heller ikke trykket de omstridte Muhammed-tegningene, sier Blix.
Han legger til at han synes det er beklagelig dersom mange misforstår hensikten med tegningen, men mener det må være legitimt å angripe en terrorhandling med en tegning.
- Hvis ikke har vi latt frykten for misforståelser bli viktigere enn plikten til å si fra.
Diskuter denne saken
Innsendt av EQ, 07.06.2008 12:58:40
Hvor er tegningene som latterligjør "vår" religion? Lag og trykk de også! Hva med Gud og Satan spiller poker om sjelene på jorda, og Gud spiller høyt med 3 6'ere på hånden. Hva men en hasj-røykene Jesus på horehus? Hva med prester som misbruker altergutter?
Selv om vi (forhåpentligvis) ikke vil begå selvmordsaksjoner og terror, hvor er tegningene som provoserer frem en reaksjon hos oss Nordmen?Innsendt av Atina, 26.01.2010 14:41:21
humoristiske tegninger av naboens unger, ler jeg rått av. Våg ikke å tegne respektløse, stygge tegninger av mine barn, det vil jeg selvfølgelig slå hardt ned på!!
Innsendt av t, 09.12.2009 08:29:30
Ikke sikkert at fundamentalistene kan å tegne, de ligger jo etter på en rekke andre felt også! Det er derfor de reagerer med sinne!!
Innsendt av Gausen, 15.11.2009 00:08:14
Arne Blix, med resten av flokken i adressa-redaksjonen, både ER og BLIR en gjeng knehøner!
Innsendt av Tore Tømmerdal, 24.02.2009 22:42:06
ER det ikke så at bedehusene syder av de som kritiserer de som fikk/får barn utenfor ekteskap ? Og samtidig roper på Gud og Jesus og ...halleluja...Men Gud gjorde vitterlig Maria gravid, enda hun var trulova med Josef...
Men den som er "frelst" kan mene det de vil, og bortforklare og fortie resten. Det er mye artig å ta fatt i.....for den som lever mens man lever og har det artig.....................Innsendt av Marie, 25.09.2009 18:12:45
Jeg vet hva som provoserer Nordmenn. Du klarer å provosere fram en reaksjon dersom du sier sannheten om Norsk politikk...Alle andre partier enn FrP er sosialister. Høyre, KrF og Venstre er ikke borgelige, de er sosialister...de vil bare ikke si det til sine velgere.
Og, Tore, barn utenfor ekteskap er ikke å fordømme, ekteskapsbrudd er å fordømme. Kan du ikke de ti bud.Innsendt av jonas, 07.06.2008 11:57:33
I følge Koranen giftet han seg med sin yndlingshustru Aisha når hun var 6 år, og ennå lekte med dukker. Men ekteskapet ble ikke 'fullbyrdet' før hun var 9.
Innsendt av AMA, 07.06.2008 01:33:55
Nesten hver linje ser jeg ting som man vil henge seg opp i!
Hvis ikke har vi latt frykten for misforståelser bli viktigere enn plikten til å si fra."Plikten til å si fra", du snakke ikke til naboen, gjør du (kanskje du trodde det)? Men da når du ikke du som er VIKTIG i denne sammenhengen.Det er ett eller annet her med det å "sitte å pushe hverandres ideer" - når ingen er tilstede og kan kritisere!Innsendt av AMA, 07.06.2008 01:15:10
er heller ikke en utvei. De hadde ikke såmange måter å gjøre det på (kommunikasjon). Men dette budskapet kunne blitt formulert på sååååå ufattelig mange andre måter enn direkte knytning til tidligere tegninger!
Innsendt av AMA, 07.06.2008 01:10:18
Så kan vi ta en generell diskusjon om 2 måender!
Innsendt av skjærp dere , 07.06.2008 01:09:48
plager dere (muslimer) oss andre fordi vi gjør det? Fei for egen dør og pass på dere selv. Det er nemlig veldig mye å ta tak i for dere i eget land! Begynn med æresdrap og tvangekteskap. Hakket verre det vel enn at noen i et annet land tegner noe dere ikke liker..?
Innsendt av skjærp dere , 07.06.2008 01:00:40
plager dere (muslimer) oss andre fordi vi gjør det? Fei for egen dør og pass på dere selv. Det er nemlig veldig mye å ta tak i for dere i eget land! Begynn med æresdrap og tvangekteskap. Hakket verre det vel enn at noen i et annet land tegner noe dere ikke liker..?
Innsendt av AMA, 07.06.2008 00:52:33
Bare spørr..
Innsendt av AMA, 07.06.2008 00:49:41
***** **** (kort og konsist etter å ha skrevet noe mye lengre, og så bare gitt opp pga. munnbindet du prøvde å påføre andre)!
Ikke prøv å si at alle andre skal være forsiktig når dere trakker i salaten!Det er enkelte verdier som er globale og andre ikke. Den dere holder så høyt er ikke så viktig for mange andre kulturer(største delen av verdens befolkning).Innsendt av Ikke blond, 07.06.2008 00:12:08
Hva er vel egentlig Mohammed. I følge mange kilder er han pedofil! Dessverre tillater ikke Adresseavisen linker i innlegg, men det er bare å søke på Google etter "muhammed pedofil", så får du opp flere treff. Jeg bare sier: Våkn opp!
Innsendt av Tore Tømmerdal, 06.06.2008 23:33:37
For meg får alle tro hva de vil. Men kravet er at tro ikke skal brukes til å kneble menesker, og terrorisere en hel verden. Det er et krav at man skal oppføre seg mot andre som man ønsker at andre skal oppføre seg mot en selv. Vi skal ha ytringsfrihet, og jeg har ennå ikke registrert at en muslim står ærlig fram og forsvarer dette. Det er alltid et men.... Så Adressa gjør helt riktig i å vise den hele og fulle sannhet. Vis i bilder og tekst den ytterliggående muslimske sannhet. Vis også på samme vis hva ytterliggående i andre religioner og sekter står for. SE på hvordan barna i religiøse sektfamilier behandles !
Innsendt av Svein, 08.06.2008 11:23:53
Er veldig enig med deg i mye av det du skriver, Tore. Bra innlegg. Likevel mener jeg at slike tegninger er totalt unødvendig. Vi er kanskje blitt vant med å kunne vitse og herse med religion her i Norge. Men for de fleste troende, vil slike ting være både sårende og krenkende, selv om de kristne her i Norge gjerne har lært seg å bare "vender det andre kinn". Norge er bare en liten blindtarm i forhold til resten av verden, og skal vi høste respekt, må vi også VISE respekt - også for de ting vi ikke liker. La oss derfor heller argumentere med gjennomtenkte og respektfulle ORD, fremfor å trykke hånende og latterliggjørende tegninger som kan tolkes på like mange måter som det finnes mennesker. La oss vise at vi fortsatt er istand til å tenke litt fornuftig her til lands, i stedet for å "le oss ihjel" av andres tro og kultir.
Innsendt av Atina, 26.01.2010 00:51:56
Ditt innlegg, stiller jeg meg bak. Er så til de grader enig. Takk
Innsendt av marielle, 06.06.2008 22:57:10
Det bør ikke være nødvendig å forklare om dette er muhammed eller en terrorist som bruker muhammed for å rettferdiggjøre sine handlinger. Dette er Norge. Det er ikke forbudt å tegne her.
Beklageligvis er truselen mot oss blitt så stor at jeg velger å bruke nick her. M a o jeg feiger ut, slik Støre og alle andre gjør som burde stått oppreist nå. Sørgelig!!Innsendt av FrodeTM, 07.06.2008 00:02:05
Det er synd at vi faktisk blir nødt til å feige ut. Ytringsfriheten er faktisk i STOR fare.
Mvh En med sterke meninger
