I hele sommer har Statens vegvesens mannskaper jobbet med en omfattende utbedring av Elgeseter bru.

- Sykkelveien er veldig brei i forhold til fortauet og i tillegg stopper før brua er ferdig, sier Marius Kirkeeide.

Kan bli kaos

Kirkeeide sykler over brua hver dag. Han har ikke observert farlige situasjoner i forbindelse med det nye systemet, men frykter at det kan skje i perioder med mange fotgjengere på brua.

- Folk kan bli presset ut i sykkelveien og da kan det bli kaos, sier han.

Tidligere var sykkelfeltet lagt til høyre i kjøreretningen med kantstein som skilte fotgjengere fra de på to hjul. Men denne ordningen førte til at syklister ofte la i vei mot kjøreretningen, noe som er ulovlig og direkte farlig, ifølge Erik Jørgen Jølsgard, leder for plan og trafikkavdelingen hos Statens vegvesen.

Han forteller at dagens løsning ble valgt fordi utbedringene begrenses til selve brua og må tilpasses eksisterende sykkelfelt på begge sider av brua.

- Både fotgjengere og syklister har gjensidig plikt til å påse at alt går greit, presiserer Jølsgard.

Snart ferdig

De toveis sykkelveiene skal gjøre brua tryggere for syklistene. Ifølge byggeleder Martin Myhre har ikke vegvesenet mottatt negative tilbakemeldinger på det nye systemet.

Selv om sykkelveien på vestsiden av brua er åpnet, så pågår arbeidet på motsatt side fortsatt. Arbeidet er i sluttfasen.

- Vi jobber for å bli ferdig til månedsskiftet, sier Martin Myhre.

Flere bussjåfører har fortalt adressa.no om de har måttet bråbremse som følge av at fotgjengere har beveget seg rundt i veibanen på østsiden av brua. Statens vegvesen ber innstendig om at folk ikke beveger seg på utsiden av sperringene.