Krohn-Hansen leder det interkommunale selskapet Trondheim Havn som i alt teller elleve kommuner rundt Trondheimsfjorden. Frøya kan bli den tolvte kommunen i det regionale havneselskapet der alle besitter en prosentvis eierandel etter hva den enkelte kommune har brakt inn i selskapet. Trondheim kommune er desidert største eier med en andel på 77,87 prosent.

Krohn-Hansen begrunner avgangen med de store oppgavene havneselskapet står overfor.

- Her bør ny daglig leder på plass for å sikre kontinuitet i omstillingsprosessen, sier Krohn-Hansen som avviser at det er noen form for dramatikk forbundet med at han går av mer enn tre år før aldersgrensen.

Orkanger og Verdal

De store oppgavene som venter, er utbygging av containerhavn på Orkanger der det nå løser seg med hensyn til adkomst, ny utskipingskai for kalktransport i Verdal og en totalgjennomgang av alle de 770 dekarene som utgjør Trondheim Havns eiendommer. Denne prosessen har allerede vart et par år.

Hensikten er å definere hvilke arealer som fortsatt skal brukes til havnas kjernevirksomhet nå og i fremtiden og hvilke arealer som kan omdisponeres og kommersialiseres. I dette ligger et betydelig innslag av byutvikling, blant annet i Nyhavna. Her er det utarbeidet en kommunedelplan som er på vei til politisk behandling.

Tjener penger

Trondheim Havn IKS er et selskap med god lønnsomhet og tjener pengene både på ordinær havnevirksomhet, eiendomsdrift og -utleie samt parkering. Driftsinntektene utgjorde i 2014 146,8 millioner kroner. Selskapet fikk et resultat før skatt på 18,6 millioner.

Styreleder Otto Frøseth sier det er i samråd med ham Krohn-Hansen har valgt å slutte, med utgangspunkt i de store oppgavene som er delvis i gang og underveis. Havnas planer for fremtidig disponering av arealene er presentert for formannskapet, og videre behandling av dem vil skje i nært samarbeid med Trondheim kommune. Foreløpig er det ikke innlevert noe til politisk behandling.

- Vi vil se arealbehovene i sammenheng, både med tanke på fremtidig industrivirksomhet, annen næringsvirksomhet og boliger. Vi er opptatt av næringslivets behov for ekspansjon i sentrumsnære områder.

Vil omdisponere

Frøseth sier at det pågående arbeidet med å få avklart hvilke arealer som kan bli omdisponert fra havneformål til annet formål, vil bli intensivert.

- Mye av arealene er lite hensiktsmessige i dag og bør utnyttes mer effektivt. Men vi avventer en endelig beslutning om ny regionhavn som kan bli plassert på Orkanger. Dette blant annet av miljømessige hensyn, vi får mye tungtrafikk ut av sentrum. Og vi får nærhet til ny godsterminal som kommer sør for Trondheim. Fra havnas ståsted er ikke dette det beste alternativet. Vi ønsket oss en helintegrert løsning ved Værnes, der både bil, båt og tog kunne møtes.

Røseth sier at etter det nå blir en løsning med adkomst til kai på Grønøra Vest i Orkanger, vil det bli satt i gang et prosjekt med konsekvensanalyse for å belyse alle sider ved saken.