Er det raskere å ta den lange omveien om Byneset om man skal kjøre fra Trondheim sentrum til Klett, fremfor å ta «anbefalt» rute gjennom byen?

Kort oppsummert: Nei.

Fikk skyss med pendlere

Adresseavisen sendte to team, Team Byneset og Team Heimdalsmyra, ut i trafikken midt i fredagsrushet klokken 15.30. Våre utsendte reportere fikk sitte på med pendlerne Aina Stock og Helene Holm Anderssen når de kjørte hjem fra jobb.

Stock jobber på Lade. Hver dag må hun rekke frem til Melhus før 16.30 for å komme tidsnok for å hente ungene i barnehagen. Holm Anderssen bor ved Klett. Hun pendler hver dag til sentrum, og har gjennom de siste årene fått kjenne på flaskehalsen på Heimdalsmyra.

- Jeg har ofte stått helt stille på E6 i 15- 20 minutter på grunn av forsinkelser, og det har hendt at jeg har blitt nødt til å ringe jobben og si at jeg kommer for sent. Det er plagsomt, sier Holm Anderssen.

ADRESSA PLUSS: Tre år til med flaskehals på Heimdalsmyra

ADRESSA PLUSS: Godsterminalen gjør at du fortsatt må stå i kø

64 prosent gikk for Byneset

Over 2600 av Adresseavisens lesere har svart på spørsmålet om hvilken vei de tror er raskest. 64 prosent trodde Team Byneset ville komme først frem. De tok feil. Team Heimdalsmyra brukte 38 minutter og kom frem ni minutter kjappere enn det andre laget.

- Det var som et barneskirenn, sa en fornøyd Aina Stock da laget hennes ankom Klett kafé. Hun legger imidlertid til at hun vanligvis møter mye mer kø over Heimdalsmyra når hun kjører hjem fredag ettermiddag.

- Dette er den beste turen jeg har hatt en fredag noen gang, sa hun.

- Det er interessant at folk flest trodde Byneset var kjappere. Det gikk ganske greit for laget vårt på E6, men når vi kom til Klett så vi at det var stillestående kø fra Heimdalsveien. Kanskje tyder det på at mange har funnet en snarere vei om Heimdalsveien, sier Adresseavisens reporter, Lorns Bjerkan, på Team Heimdalsmyra.

TV-ADRESSA: Her forbereder de jobben med å bygge ny E6

Verst i sentrum

Team Byneset, som brukte 47 minutter, holdt humøret oppe under hele turen, selv om det tidlig ble klart at det andre laget kom seg raskere frem.

- For oss var det kvarteret fra sentralbanestasjonen til Ilsvika som var problemet. Det er lett å tenke at Nordre Avlastningsvei burde ha vært en firefeltsvei. Det var der trafikken sto, etterpå gikk det «smooth», sier reporter Roy Tommy Bråten på Team Byneset.

Han legger til at hans lag hadde den fineste utsikten fra bilvinduet, og at de kjørte med jevnere fart, selv om det tok lengre tid.

Mange forslag til ruter

Både før og underveis i direktesendingen kom det inn forslag til alternative ruter:

- Kjør fra sentrum, kjør Strindheimtunellen, kom på E6, ned Moholtlia, sving av på Tiller, kjør over Heimdal og vipps så er du på Klett. Der ifra til Melhus går uten problemer.

- Kjør bortover Ila og inn i Steinbergtunnelen og kom ut ved Marienborg. Opp på E6 ved Okstad, sving av på Tonstad og kjør Vestre Rosten og ned til Heimdal. Ta Heimdalsveien nedover til Klett.

- Sentralstasjonen om Piren, til Ila, opp Byåsveien til Kongsveien. Ta av ved hoppbakken, Skjefstadbakken, Klett. Må jo gå langt raskere enn om hele Byneset.

- Byåsen, Granåsen, Fjøsvollan, Klett! Hey presto. Kjappeste vei på en fredag, garantert.

Dette trodde leserne før "avgang".