- Svart asfalt er det beste jeg ser

Se den ekstreme oppussingen av Skjermveien.

Saken oppdateres.

I mai gikk Trondheim bydrift ut med sine ambisiøse planer om å tette igjen rundt 2400 gravehull i veiene og fortauene rundt omkring i kommunen.

Se hvordan verstingveien på Byåsen ble forvandlet i videoen øverst i saken.

Tidenes tannlegeår skyldes hovedsakelig en eksplosiv vekst av bredbåndutbygging.

- Vi er ferdig med nesten 500 gravehull, men jeg har notert meg at mange beboere mener at vi burde ha kommet lenger. Vi må få opp antallet, for kritikken har haglet rundt akkurat det, sier Per-Arne Sæther, produksjonssjef for vei i Trondheim bydrift.

Vil ta unna mindre hull

For å pynte litt på statistikken skal entreprenør Brende AS få ta seg av en del av de mindre gravehull-prosjektene. Foreløpig har man konsentrert seg om de mer større og kompliserte veistrekningene.

- Vi har tatt område for område, men vil få unna en del mindre hull og la de større prosjektene ligge ei stund, sier han.

LES MER: Har fikset 300 gatehull i Trondheim

LES MER: Her er det flest gravehull

Tidligere i år måtte Trondheim Bydrift ansette en egen person for å ta unna alle henvendelsene, blant annet fra nettstedet fiksgatami.no.

- Det har vært sommerferie for kundene våre, og vi har merket færre henvendelser. Men nå er det i ferd med å ta seg opp igjen, og folk er veldig interessert i å vite nøyaktig når sin veistubb blir reparert. Det har jeg full forståelse for, sier Sæther.

Frykter tidlig tele

Sæther er optimistisk når det gjelder å få tettet sveitserosten Trondheim.

- Det har aldri vært et slikt istandsettingsprosjekt i vår regi, og jeg er fortsatt sterk i troen på at vi skal klare de siste 2000 hullene. Men dersom telen kommer tidlig i år så kan det hende vi sliter, sier han.

Arbeidet har pågått siden begynnelsen av mai, og har en kostnadsramme på rundt 40 millioner. I slutten av juli måtte prosjektet setttes på vent på grunn av ferie hos entreprenøren, men nå er det full aktivitet igjen.

- Brende har hatt ti vaktlag ute samtidig, men det er nå økt til 13 lag. De vil også komme i mål med prosjektet, sier veisjefen fornøyd.

Det er også satt av ni millioner ekstra på ordinært vedlikeholdsbudsjett. Én million brukes på å sette kantstein på fortauene. Klostergata på Øya har fått et etterlengtet løft.

- Halve gata har jo vært fullstendig ødelagt i lang tid. Vi har gledet oss til denne dagen, sier Sæther.

- Et helvete i Klostergata

Det har også Øya vaktmesterservice. En ansatt som ønsker å være anonym forteller at det har vært mange naboer som har spurt og gravd om når veien deres skulle settes i stand.

- Det har vært et helvete rett og slett. Det har jo ikke sett ut her. Jeg vet ikke hvor mange telefoner jeg har tatt i forbindelse med dette. Nå begynner jeg å bli fornøyd, sier han, mens han ser på det nye asfaltdekket nedover gata.

- Det er først når kongen skal besøke fiskemessa Aquanor at det blir gjort i stand. Det kunne vært tatt mye før, sier han.

Adressa.no har satt søkelyset på veitilstanden i Trondheim:

LES MER: Dette er de verste grusveiene i Trondheim

LES MER: - Aldri vært så ille som nå

LES MER: - Det ser ut som en krøttersti

LES MER: - Har sjelden vært så ekstremt som nå

LES MER: - Til slutt vil ikke veien være kjørbare

LES MER: Trøndelags verste dump er tilbake

LES MER: Rapportér hull i gata di

LES MER: Dekker bilskade etter hull i veien

LES MER: Se lista over fylkene med dårligst vei

(Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN)

Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN

(Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN)

Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN

Gikk du glipp av disse?