Flere klager over at AtBs t-kort ikke fungerer som de skal etter å ha oppdatert dem på selskapets nettsider. Ifølge deres nettsider skal kortene fungere på bussen neste morgen.

Villedende

Jan-André Mraz Hagen fra Ålesund mener dette er villedende, og viser sin misnøye på AtBs Facebook-side.

- Jeg skulle bruke kortet på bussen, men det pep ikke. Jeg fikk beskjed om å enten gå til AtBs kontorer, eller betale for bussreisen. Bussjåføren sa til meg at kortet skulle være oppdatert innen to til tre dager. Det er feil å si det til meg når det på nettsiden står at det skal fungere dagen etterpå, forteller han til adressa.no.

- Det var dråpen som fikk meg til å skrive en Facebook-melding, fortsetter han.

Oppdateres

Kommunikasjonssjef ved AtB, Grethe Opsal, forteller de jobber for å sikre kontinuitet hos kundene, men at dette ikke er noe de kan gjøre noe med.

- Ansvaret for å oppdatere billettmaskinene med data fra baksystemetligger ute hos busselskapene. Det er de som har billettmaskinene, forteller hun.

Hun forteller hva som kan være årsaken til at slike feil oppstår.

- Billettsystemet oppdateres med alle salg hver natt. Noen ganger skjer det feil i kommunikasjonen mellom billettmaskin og baksystem, noe som medfører at billettmaskinene ikke blir oppdatert. Vi har også erfart at generering av denne informasjonen har feilet. Om alt er gjort riktig, vil kortet bli oppdatert på bussen dagen etter, fortsetter hun.

Refunderes

Opsal forteller at alle skal ha godkjent billett når de reiser med bussen, men at enkelte bussjåfører også lar deg reise gratis hvis noe er feil med ditt t-kort. Hun anbefaler alle å kjøpe en ny periode før gjeldende periode går ut.

- Du kan også skrive ut en kvittering for å bevise kjøpet i nettbutikken. Dersom kundene må kjøpe ny billett på grunn av feil med kortet, vil vi refundere dette mot kvittering på ett av våre kundesenter.

Jan-André Mraz Hagen er ikke fornøyd med AtB. Foto: Privat