Forrige gang Marcus Almgren var irritert, var det AtB som fikk høre det. Det endte med at Forbrukerombudet ga AtB refs for å bryte markedsføringsloven.

- Ser uferdig ut

Denne gangen er det Miljøpakken som får unngjelde. Han har vært i Øvre Forsøkslia på Byåsen for å teste den etterlengtede snarveien mellom Kystadlia og Byåsveien som ble åpnet av ordfører Rita Ottervik (Ap) i mars i 2011.

- Jeg har kjørt forbi mange ganger, og har tenkt at sykkelstien ser uferdig ut, selv om Elvis åpenbart har forlatt bygningen, sier han til Adressa.no.

Se videoen som viser hva syklist Marcus Almgren mener er feil med sykkelveien.

Den 550 meter lange snarveien er finansiert av Miljøpakken, og har både fortau og sykkelvei. Prislappen er 25 millioner kroner. Almgren mener sykkelveien er ubrukelig.

- Miljøpakken gjør mye bra, men de må gjennomføre sine prosjekt slik at det ikke bare blir en politisk fjær i hatten som viser at man er god til å svi av bompenger man har fått inn, sier han.

- Glad for engasjement

- Det går kjempefint å sykle i Øvre Forsøkslia – hvis man bruker bilveien. Hva dette andre skal forestille aner jeg ikke, men det er ikke egnet for sykling i alle fall, sier han, og foreslår spøkefullt at det kunne vært gjort om til blomsterbed.

Miljøpakken innrømmet raskt at sykkelveien ikke holdt god nok standard på sine nettsider. Prosjektmedarbeider Hans Kringstad i Miljøpakken er glad for alle innspill.

- Videoen dokumenterer forholdene slik de er per i dag. Miljøpakken setter pris på engasjerte syklister, derfor samarbeider vi tett blant annet med Syklistenes Landsforening. Målet vårt er at Trondheim skal være Norges beste sykkelby. Vi fortjener både ris og ros, sier han.

Fikk biltrafikk vekk fra skolevei

Sykkelveiens mangler skyldes at anleggsarbeidet med veien ble startet før man hadde oppnådd avtaler med alle grunneierne.

- Derfor er ikke sykkelanlegget ferdig, og det mangler blant annet toppdekke som gjør at underlaget blir ujevnt og kantsteinen høyere enn den skal være, sier Kringstad.

- Hvorfor startet dere byggingen av veien før dere hadde avtale med grunneierne?

- Miljøpakken valgte å prioritere tidlig byggestart for å få biltrafikk vekk fra Hallset barneskole og Selsbakk ungdomsskole. Her går det mer enn 800 elever, forklarer Kringstad.

Kan bli ferdig i 2014

Forhandlingene med grunneierne ble gjenopptatt, og i mai kom man til enighet med alle grunneierne. En ny reguleringsplan er vedtatt, og målet er å være ferdig med hele prosjektet t i 2014.

- Da vil Kystadlia bli et glimrende tilbud for syklister og fotgjengere, fastslår Kringstad.

Marcus Almgren synes ikke Miljøpakken har gjort noen god jobb med sykkelveien i Øvre Forsøkslia/Kystadlia. Foto: PRIVAT