Bussjåfører reagerer på det nye hinderet i krysset mellom Oslovegen, fylkesvei 715, og Cecilienborgvegen. Bussjåfør Harald Sehm i Nettbuss er enig i reaksjonene, og omtaler den nybygde hindringen som en vorte.

Sehm ramser opp problemer den nye «trafikkvorten» fører med seg:

  • To store kjøretøy, et fra Cecilienborgvegen og et fra Oslovegen, kan ikke møtes i krysset etter å ha begynt å svinge. Det blir for trangt. Det blir også knapt om plassen hvis en buss møter en personbil.

  • Det har hele tiden vært et problem at trafikanter ikke gir tegn i dette krysset. Kommunikasjonsmangelen kan medføre ytterligere problemer vinterstid med den nye hindringen.

  • «Trafikkvorten» kan medføre flere farlige forbikjøringer når bilister må vente på å få kjøre av fylkesveien.

  • «Trafikkvorten» er dårlig markert. Mange vil ikke se den, før det kan være for sent.

  • «Trafikkvorten» vil bli til både hinder og heft vinterstid.

- Ikke sett hele trafikkbildet

- Trafikken har fungert nokså godt her tidligere. Det har vært et problem med at bilister ikke gir tegn til hvor de skal, men det opplever vi også ellers i trafikken, sier Harald Sehm.

Han tror de som står bak «trafikkvorten» har gjort en vurdering, men kanskje ikke tatt hensyn til hele trafikkbildet da de bestemte å bygge den.

- Skal bremse

Overingeniør Svein Ivar Lykke i plan- og trafikkseksjonen i Statens vegvesen forklarer at innsnevringen skal bremse hastigheten inn og ut fra Cecilienborgvegen.

- Før var det bare for bilistene å blåse rett ut og inn fra Cecilienborgveien. Men dette er bare som en sidevei å regne. Innsnevringen skal bevisstgjøre hvem som har vikeplikt og hvem som har forkjørsrett. Man skal få styrt bilene som har vikeplikt (fra Cecilienborgvegen) mest mulig vinkelrett inn på fylkesvei 715, sier Lykke til adressa.no.

Han har selv hørt klager på den nye innsnevringen, eller kantsteinsettingen - som han omtaler den som.

Ikke ferdig

- Noen sier det har blitt litt trangt. Det er mulig vi må trekke inn de nordvestlige kantsteinene litt Men alt er ikke helt ferdig ennå, opplyser Lykke.

Han poengterer at dette stort sett er en avkjørsel brukt av kollektivtrafikken, og bilister tilhørende bedriftene på Marienborg.

- Det skal godt gjøres at to busser møtes akkurat i krysset, mener Lykke.

For de som kjører hovedveien, fylkesvei 715, er det ingen endringer.

Lykke mener det er viktig å få frem at fylkesvei 715 er en avlastningsveg for riksvei 706, ved vedlikeholdsarbeid eller hendelser i Steinbergtunnelen. Når tunnelen er stengt kommer det mye trafikk med sjåfører som ikke er kjent på fylkesvei 715. Derfor er det viktig å markere hvor forkjørsveien går.

- Det er alltid slik at de som får dratt inn sine rettigheter litt kan bli smågrinete. Men vi skal se på det, og finsnekre krysset slik at det blir brukbart, avslutter Lykke.

Krysser igger på den gamle hovedveien nordover inn mot Ila i Trondheim. I dag heter veien fylkesvei 715. Krysset ligger på Marienborg. Foto: Google maps/Frank Lervik