Hver dag er daglig leder og innehaver Bjørg Thun Braathen ved Agape brudesalong vitne til nestenulykker i krysset Søndre gate og Olav Tryggvasons gate i Midtbyen i Trondheim. Det er spesielt bussene i byen som kjører på rødt i det lysregulerte krysset.

- Det er helt forferdelig. Det kommer til å skje en dødsulykke snart, sier hun.

Se video av bussene som kjører på rødt.

- Flere ignorerer røde lys

Politioverbetjent Knut Sivertsen ved Sentrum politistasjon opplyser at gamle E6 gjennom byen – fra Elgeseter til Nedre Elvehavn – er blant byens mest ulykkesbelastede områder.

- Vi vet at mange kjører på rødt lys i Trondheim, og det ser ikke ut til at det blir mindre av det. Mitt inntrykk er at stadig flere ignorerer røde lys, sier han til Adressa.no.

Krysset Søndre gate og Olav Tryggvasons gate er en av de mest trafikkerte kryssene i Midtbyen.

- Vi får en del klager på bussjåfører som kjører på rødt lys, og dette tas stadig opp med bussoperatørene. Bussjåfører har en stressende hverdag, det er det ingen tvil om. De har ruter som det er neste umulig å rekke, og de føler kanskje at de må presse grensene. Det er veldig beklagelig at det er sånn, sier Sivertsen.

Har ikke nok kontroller

Han synes også det er beklagelig at politiet ikke har ressurser til å følge opp tipsene som strømmer inn. Politiet får stadig meldinger om kryss hvor trafikkreglene blir ignorert.

- Ofte må man avbryte trafikkontroller fordi det kommer andre presserende oppgaver i veien. Politiet har mange oppgaver, og vi må prioritere, sier han.

De få kontrollene som politiet har klart å gjennomføre viser tydelig at kjøreadferden er i ferd med å endre seg mener Sivertsen.

- Det virker som bilister er vant til å gjøre som de vil. Det er overraskende mange som gir blaffen i trafikkreglene, og det er å leke med andre og sitt eget liv, understreker han.

Sivertsen kan ikke huske sist gang det ble gjort en systematisk kontroll av rødt lyskjøring i Midtbyen.

- Det er tydelig at budskapet ikke går inn, verken hos bilister eller bussjåfører. Vi har snakket med bussoperatørene og de er klar over problemet. Man er skikkelig ute på glattisen når man kjører på rødt lys, fastslår politioverbetjenten.

AtB har egne kontroller

Plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB forteller at de ikke har noen indikasjoner på at det kjøres mye på rødt av bussene i Trondheim. Han har ikke fått beskjed om at kunder har klaget på krysset i Søndre gate og Olav Tryggvasons gate.

- Med jevne mellomrom har det kommet påstander fra Statens vegvesen om at det kjøres på rødt, men det er ikke fremlagt dokumentasjon tidligere. Vi har hatt egne kontroller, men de har ikke avdekket noe, sier Storrønning.

AtB er administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag. Det er ulike busselskap som er operatører for rutene i fylket.

- Hver sjåfør er ansvarlig

Munkegata til Nova kinosenter er en strekning hvor bussene har lavest fremkommelighet, ifølge Storrønning. Her kan bussene bruke mange minutter på å kjøre noen hundre meter.

- Jeg visste ikke at politiet har vært i kontakt med operatørene om dette, sier han.

Signalprioriteringssystemet som gir bussene grønt lys opphører i Midtbyen, noe som igjen gjør at trafikkflyten blir dårligere.

- Hadde man hatt lysprioritering for busser mellom Elgeseter bru og Bakke bru så ville det være enklere, sier han.

Selv om AtB kan ta opp problemet med operatørene, er det uansett opp til den enkelte sjåfør hvilken kjøreadferd vedkommende skal ha, presiserer Storrønning.

- Vi har ingen sanksjonsmuligheter for å få bukt med dette. Vi kan ikke bøtelegge sjåfører eller selskaper, sier han.

Bjørg Thun Braathen frykter at det snart skjer en ulykke like nedenfor brudesalongen hennes i Midtbyen. Dette bildet er en av mange som hun har tatt hvor bussen kjører på rødt. Foto: Bjørg Thun Braathen
Butikksjefen har sikret god dokumentasjon på den omfattende rødlyskjøringa.
Politioverbetjent Knut Sivertsen mener stadig flere sjåfører gir blaffen. Foto: Ivar Mølsknes