Lasse Berg (17)er en av stadig færre unge som kjøper musikk i platesjappene. Foto: TERJE VISNES

Statistikken over platesalg er nitrist lesning for platebransjen.

Torsdag meldte Adresseavisen om et fall på over 50 prosent i mars 2008 kontra mars i fjor. Går man lenger inn i tallmaterien finner man et enda mer alarmerende tall. Norske fullprisplater har falt med 94 prosent. Det ble omsatt norske fullprisplater for kun 890 000 kroner.

Bånn i bøtta

- Vi har ikke merket så mye til dette, men jeg tror vi er ganske atypiske for trenden, sier Audun Tylden, som nylig gav ut salgssuksessen Vassendgutane på selskapet Tylden & Co.

Tylden mener skylden for nedgangen ligger hos de store multinasjonale selskapene.

- Nå må de multinasjonale selskapene slutte å gi ut Simon and Garfunkel og Leonard Cohens beste. De graver i bunnen av tønna, i stedet for å satse på ny musikk. Og salgstallene viser at publikum ikke liker det de gir ut.

Nett større enn grossist

Omsetning på nett er eneste lyset i tunnellen. Samlet solgte plateselskapene musikk over nett og mobil for 5, 6 millioner kroner - noe som utgjør 18 prosent av totalen.

Om det er oppgang på nett er det helsvart på bensinstasjonen. Det såkalte grossistmarkedet (bensinstasjoner, kjøpesetra o.l.) er nemlig i fritt fall. En nedgang på 74 prosent i forhold til mars i fjor er markant og forklares av svak utgivelsesplan og tidlig påske.

Grossistnedgangen og nettoppturen fører til at nedlastning (18 prosent) for første gang i historien er større enn grossitsalget (15 prosent).