Profilerte stillinger

Ny Obiora-demonstrasjon i dag:

- Politikerne må ta standpunkt

Leder Ismail Muhyadin i S. K. Ungdom Trondheim holdt apell på Torvet. Foto: GLEN MUSK

Arne Byrkjeflot vil ha regjeringspartiene på banen etter Obiora-saken.

MARTHE LEIN
Publisert: 19.05.2007 kl. 15:40
Endret: 20.05.2007 kl. 16:08

Lederen for LO i Trondheim, Arne Byrkjeflot, var en av mange som tok ordet under den andre Obiora-demonstrasjonen i Trondheim i dag.

- Det er avgjørende at politikerne tar et standpunkt, sa Byrkjeflot, som også er gruppeleder for Rød Valgallianses bystyregruppe.

- Sier du ingen ting, tar du stilling i saken, sier han.

- Flere har tatt standpunkt

Han tror flere kommer til å ta et standpunkt i denne saken, og mener det er på tide at landets topp-politikere med regjerningspartiene i spissen kommer på banen.

- Mange ønsker ikke å ta debatten i frykt for at det blir forhåndsdømming. Men er det noe vi trenger her, så er det debatt, sier Byrkjeflot

Han påpeker at dette ikke først og fremst handler om skyld, men om prinsipper.

VIl ha ny behandling

Dagens Obiora-demonstrasjon er den andre i rekken. Demonstrantene krever at saken kommer opp i retten. En underskriftskamapanje krever en uavhengig granskning av saken.

- VI gir oss ikke før vi får en ny behandling av saken, sier Harald Nissen, leder i partiet De Grønne i Trondheim.

- VI må sette denne saken i en større sammenheng. Rapporten fra spesialenheten gir ingen tillit, sier han.

Fredelig demonstrasjon

Demonstrasjonen gikk fredelig for seg i solsteiken på Torvet i Trondheim i dag.

I tillegg til Byrkjeflot holdt blant andre Harald Nissen (De Grønne), Muhyadin i S. K. Ungdom Trondheim og Snorre Valen (SV) apeller, mens Samvirkelaget underholdt fra scenen.

- Mange sier at denne saken ikke handler om rasisme, uansett handler den om politiets mangel på ydmykhet, sier Snorre Valen.

Diskuter denne saken

Innsendt av akkakk., 22.05.2007 06:23:23

Jeg jobber i Obioras hjemland, og har gjort det i nesten to år. Hadde Obiora oppført seg slik her nede i Nigeria på et offentlig kontor hadde han, enten blitt skutt eller stuet bort i et fengsel, og der blir slike som Obiora værende til de tar sin død av det. Det er et ordtak som sier at en får ta til takke med de skikkene en alerede har dit en kommer. Han hadde tvilsomt tort å oppføre seg slik her nede som han gjør hjemme. Alt dette forhindrer ikke att politi som kommer ut for tvilsom oppførsel ikke skal kunne etterforskes, og eventuelt stå til ansvar for sine gjerninger. Arne B med følge av andre venstrevridde individer og sosialklienter, bruker jo alle slike hendelser til å fremheve seg politisk. De vil jo så gjerne bli lagt merke til. Fytterakkern disse går jo over lik for å få spalteplass.

Innsendt av Jan Bakken, 20.05.2007 21:55:22

Håper ikke Byrkjeflott fronter denne saken som LO leder.Jeg er selv LO medlem og har tillit til politiets arbeid.Stiller meg ikke bak noe krav om ekstra granskning av polititjenestemennene.

Innsendt av Alf Hansen, 21.05.2007 13:15:38

Byrkjeflot fronter desverre denne saken som LO-leder.LO i Trondheim er for feig til å ta avstand fra denne nissen.LO i Trondheim er ensbetydende med Rødt's partiprogram.Det virker som frykten i LO er like stor lokalt som den er det sentralt.Hvem har egentlig valgt denne komiske Ali?

Innsendt av SuperTed, 20.05.2007 15:30:26

Syns denne saken og debatten har tatt helt av. Folk snakker bare om hvem som gjorde hva og hvem som har skyld. Men nå må vi huske på at grunnen til demonstrasjonene er at denne saken ikke blir lagt frem for en rett. Hadde det blitt rettsak og politiet blitt frikjent hadde saken vært ute av verden, selv om da enkelte ville vært uenig i kjennelsen. Syns det har blitt for mye debatt og politisk spill som går på hvem som har skyld i hva, men husk nå at alt handler om at det ikke ble rettsak.....

Innsendt av Espen, 20.05.2007 13:49:44

Er vel ikke rart at RV og De Grønne ønsker dette høyt prioritert. Det er jo valgkamp, og velgermassen(?) deres er høyt representert blant demonstrantene..

Innsendt av ivatin, 20.05.2007 12:54:17

Æ lure litt....Hvorfor gidder det egentlig folk bo i denne byen, i dette landet? Hvorfor er det i det hele tatt noen som gidder å komme hit hvor det er så fælt? Hvorfor er det så MYE om å gjøre å flytte til fæle Trondheim? Kan noen av dere so roper høyest i disse demostrasjonene si meg det? Ikke vet jeg , men jeg trives i byen min jeg.....

Innsendt av Alfred, 20.05.2007 12:27:59

Sier du ingen ting, tar du stilling i saken, sier Byrkjflot. Ettersom dere bare er noen hundre som møter opp vil det da si at 150.000++ i Trondheim er uenige med dere. På tide å innse dette kanskje ?

Innsendt av Hebben, 21.05.2007 23:27:32

Omlag 3000 personer har møtt opp og demonstrert så langt. Dessuten er det sikkert på titusenvis som støtter demonstrantene, men som ikke har anledning til å dra ut for å demonstrere. Så du tar kraftig feil med dine tall-analyser. På tide at du innser dette kanskje Alf?

Innsendt av Iwan Wulf, 22.05.2007 01:04:08

Bevis dine tallanalyser. Hvor mange er talt opp 2-3ganger?????????? Kom ned på jorda ,meneske.

Innsendt av Eks Lo medlem, 20.05.2007 12:14:41

I Trondheim heter han Arne Byrkjeflot.

Du burde skamme deg.

Innsendt av Ola Sel, 20.05.2007 12:00:17

Byrkjeflot har svært få (med unntak av Borten Moe) politiske tilhengere lenger som vil identifisere seg med hans meninger. Derfor slår han seg sammen med "småkriminelle" og ungdom som henter sine penger på sosialkontoret uten å utføre noen form for arbeide. Dette er deres måte "Å bygge landet" på.

Innsendt av PikkNick, 20.05.2007 00:17:35

Nå må Borten Moe og Adressas lederskribent ta seg en god, lang tenkepause. Det er morsomt å kjempe mot rasisme: Guud så edle vi føler oss!

MEN: Den kritikken som serveres nå er noe forbannet tull. Personen som ble pågrepet fulgte ikke frivillig med. Når man forsøker å fremstille ham som et fredelig prakteksemplar av en kulturberiker blir det litt for dumt.

Innsendt av Anders Andersen, 20.05.2007 12:06:32

Denne saken tar helt av. Personen fulgte ikke med politiet frivillig. Da må politien bruke den makt som trengs for å uskadeligjøre vedkommende. Ergo har han skyld i sin egen død.(PUNGTUM)

Innsendt av Erlend Trondheim, 20.05.2007 13:49:26

Interessant logisk slutning Anders Andersen trekker. Dvs. - hvis man ikke til enhver tid følger politiets pålegg, må man regne med å dø. Da tar vel de fleste en ekstra tenkepause neste gang de bryter trafikkreglene, eller setter andre i fare ved uvettig framferd i trafikken, hvilket da burde være analogt til det Obiora gjorde. Virker det fristende å leve i et slikt samfunn. Ja til Trondheimspolitiet, men nei til enkeltpolitimenn ute av kontroll.

Innsendt av Iwan Wulf, 22.05.2007 01:13:33

Man blir forvirret av din tankegang om at "man må regne med¨å dø hvis man ikke retter seg etter politiets ordrer". Syns du ikke at din tankegang er meget snever og uholdbar? Sammenligne en trafikk overtredelse som de fleste gjør hver dag ,er ikke det å sette din tankegang i enda "dårligere lys"?

Innsendt av odin, 20.05.2007 00:05:43

Det Frankrike som vi kjenner er ferdig og vil bryte sammen. Selv om de skulle hermetisk lukke grensene, hvilket de ikke kommer til å gjøre, er det nå så mange muslimer innenfor landets grenser, og med et så høyt antall barn, at borgerkrig sannsynligvis er uunngåelig. Med mindre franskmennene kort og godt gir opp og aksepterer islam, noe som ikke er utenkelig. Flere andre vesteuropeiske land er like bak i køen, særlig Nederland, Belgia og Sverige, men også deler av England, Danmark og Tyskland. De ligger klare som dominobrikker, som vil falle over i tur og orden når de virkelige problemene starter. Norge ligger ikke like ille til, men vi er raskt på vei mot det samme problemet, når innvandrere snart vil dominere hele Osloregionen og flere andre av våre større byer. Det er liten grunn til å forvente noe annet resultat her.

Det enkle faktum er at den franske staten for lengst har mistet kontrollen over deler av sitt eget land. Dette begynte slett ikke i 2005, det ble bare svært tydelig nå. Det finnes store, og stadig flere, soner der muslimske grupper kontrollerer gatene og der sharia er lov. En kvinne ble i fjor steinet til døde, ikke i Afghanistan, men i Frankrike. Er Frankrike på vei til å bli en ”failed state”, ikke i Sentral-Asia eller Afrika, men midt i hjerte av Europa? Det er et land som har anslagsvis 500 atomstridshoder, noe som gjør dem til den tredje største atommakten i verden, etter USA og Russland. Vil Frankrike bli det tredje muslimske landet med atomvåpen, slik Mark Steyn spør, etter Pakistan og Iran?

Og holdes ikke nederlendere, engelskmenn og dansker i stadig større grad som gisler i egne land på samme måte? Den konstante trusselen om terrorangrep gjør at muslimer kan presse frem stadig nye innrømmelser, og i stigende grad kneble den ytringsfriheten som hele demokratiet er avhengig av. Europeisk demokrati er nå i større fare enn det har vært noen gang siden nazismens fremvekst på 1930-tallet, kanskje større.

Innsendt av Erlend Trondheim, 20.05.2007 11:18:16

Å du store min. Her var det mye paranoia. Ikke rart de brune kreftene vinner fram her til lands. Jeg ser ikke noe poeng i å argumentere mot denne retorikken; den faller på sin egen urimelighet.

Innsendt av Irritert., 20.05.2007 00:01:05

Det håper jeg i alle fall! Og at standpunktet er at slike saker skal følge vanlig prosedyre. Hvis noe skal forandres, skal det ikke skje på grunn av demonstrasjoner fra venstreradikale, småkriminelle, og en del innvandrere. Regner med at det var mange "gamle kjente av politiet" med i demonstrasjonen. Nå nytter de sjansen. Et tragisk syn å se en afrikaner stå å rope "Marum må gå". Hvem har fått ham til å tro at det er slik det fungerer i Norge? De fleste innvandrerene kommer fra land der de ville blitt skutt om de sto å ropte slik. Hvorfor bruker de sin nyvunne frihet på et slikt vis? Jo, de har en del "lærere" fra slike miljø som mange av oss frykter mer enn politiet! Og vi som har gode venner blandt innvandrere, synes dette er trist! Tror ikke de fleste norske demonstrantene har brydd seg så mye om Obiora. Da hadde de nok hjulpet ham da han hadde økonomiske problem. De bare bruker denne saken til å demonstrere mot politiet. Og her i landet har vi ytringsfrihet, men vi er nok svært mange som synes at det nå går for langt!

Innsendt av Lei av lovløse, 19.05.2007 21:42:04

Hva feiler det egentlig denne mannen???

Innsendt av Jens, 19.05.2007 21:17:18

Er ikke å har ikke vært rasist men er i ferd med å bli det. Disse demonstrasjonene hadde ikke skjedd om det var en hvit mann. Politiet må gjøre jobben sin.

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Relaterte artikler

Demonstrasjonen gikk fredelig for seg. Foto: GLEN MUSK
Arne Byrkjeflot vil ha regjeringspartiene på banen. Foto: RUNE PETTER NESS

Her lander jumbojetflyet

Se det enorme flyet med spanske turister gå inn for landing på Værnes. Foto: Olav Wold Se mer

 
 

- Etterlengtet!

Mange satte pris på sommervarmen tirsdag kveld. Se video

 

- Måsen angriper barna våre

Hekkende måsepar terroriserer borettslag i Trondheim. Les mer

På bytur med barna

Andemor tok like godt med hele barneflokken på sightseeing. Se video

 

Savner du noe rosa?

Folk legger igjen de utroligste ting etter å ha tatt drosje hjem fra byturen. Se hva folk glemmer igjen i drosjen

Mistet hjul i Moholtlia

Lange køer på Omkjøringsveien i rushet. Les mer

 

- Etterlengtet!

Mange satte pris på sommervarmen tirsdag kveld. Se video

 

14-åring tatt etter skyting ved sørtysk skole

En 14 år gammel gutt med skytevåpen er arrestert etter at han utløste storalarm ved en skole i Memmingen i Sør-Tyskland. Gutten avfyrte flere skudd, men ingen ble skadd i den dramatiske episoden. Les mer

14-åring tatt etter skyting ved sørtysk skole

München (NTB-DPA-AFP): En 14 år gammel gutt med skytevåpen er arrestert etter at han utløste storalarm ved en skole i Memmingen i Sør-Tyskland. Gutten avfyrte flere skudd, men ingen ble skadd i den dramatiske episoden. Les mer

 

Solvik-Olsen vurderer å gi seg på Stortinget

Oslo (NTB): Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Ketil Solvik-Olsen har foreløpig takket nei til renominasjon, men har fått ekstra betenkningstid. Les mer

45-åring alvorlig skadd i paragliderulykke

Trysil (NTB): En 45 år gammel mann er brakt til Ullevål sykehus i Oslo med alvorlige skader etter en paragliderulykke i Trysilfjellet tirsdag ettermiddag. Les mer