Adresseavisens spørreundersøkelse blant taxisjåfører i Trondheim, avslører at hele ni av ti sjåfører har opplevd trakassering på jobb. Syv av ti som har svart sier de har vært utsatt for seksuell trakassering.

– Jeg skulle kjøre ei dame i 40-årene hjem fra julebord. Hun satt i baksetet og plutselig slo hun hendene rundt stolen min og meg, og prøvde å åpne beltet på buksa mi. Dette skjedde mens jeg kjørte. Jeg smekket henne på fingrene, og da fikk jeg en smekk i bakhodet tilbake. Dama ble kastet ut av taxien tvert, sier taxisjåfør Hagen Johnsen.

Med Norgestaxi-logoen på brystet, byr 31-åringen oss på kaffe i sin bolig på Lian i Trondheim. Utenfor står taxibilen, som har lagt bak seg over 110 000 kilometer i løpet av sitt første leveår. Turene er mange, og baksetehistoriene likeså.

Det har i høst vært flere medieoppslag om taxisjåfører som har trakassert og voldtatt. I år er to taxisjåfører i Trondheim blitt etterforsket for seksuelle overgrep mot kvinnelige passasjerer. Den ene er dømt og den andre er tiltalt. Adresseavisen omtalte også historiene til flere kvinner som har følt seg krenket i taxi. Ifølge spørreundersøkelsen kan også passasjerer oppleves som svært pågående.

Damer har endret adferd

Hagen Johnsen er ikke alene om å ha opplevd den andre siden av saken. Seks av ti mannlige sjåfører sier de ved én eller flere anledninger har følt seg seksuelt trakassert av kvinnelige passasjerer.

– I mine fem år som taxisjåfør har jeg merket en endring i damenes oppførsel. De er blitt mer selvsikre, de går ut på byen for aktivt å sjekke opp menn, og er mye mer frampå enn tidligere. Det merkes også i taxien, sier 31-åringen.

Han forteller om kvinnelige studenter i tyveårene som foreslår å la taksameteret gå, samtidig som de ønsker å ha sex. Og truseløse kvinner i femtiårene som vil gjøre opp for seg «in natura».

Gruer seg til julebordskjøring

Ifølge Hagen Johnsen er det kvinner i førti-femtiårene som er mest seksuelt pågående, spesielt på denne tiden av året.

– Enkelte kunder fleiper med seksuelle tilnærmelser, mens andre sier det i fullt alvor. Det er uansett ubehagelig, og vi går inn i en tid nå som jeg vet kommer til å by på mye rart. Jeg gleder meg ikke akkurat til julebordsesongen, sier han.

61 prosent av taxisjåførene som svarte på undersøkelsen, sier de sjelden opplever trakassering på jobb. 18 prosent sier de opplever trakassering én gang i måneden, og hele 22 prosent av de spurte sier de opplever trakassering én eller flere ganger I uken, noen (tre prosent) så ofte som daglig.

– Det er ikke bare seksuell trakassering. Vi ser alle skyggesidene i samfunnet. Det er vold, trusler, rasisme, folk som stikker av fra regningen og de som spyr i bilen. Med unntak av voldtekt, drap og fødsler, har jeg opplevd alt, sier Hagen Johnsen.

- Sier ikke fra

Norgestaxi er klar over at sjåfører kan oppleve trakassering på jobb, men tror at det er store mørketall i bransjen.

– Dette er høye tall, men det virker som om drosjesjåførene holder dette for seg selv. Vi får sjelden slike tilbakemeldinger, sier driftsleder Stig Røttereng i Norgestaxi Trondheim.

Han understreker at konfliktløsning er en viktig del av sjåføropplæringen, og at de oppfordrer sjåførene til å sette klare grenser.

– Det er nok fort gjort å bare finne seg i trakasseringen, få kunden dit den skal og ut av bilen, og så glemme hele episoden. Det kan nok også være at det er verre å melde fra om seksuell trakassering for en mann, sier Røttereng.

- Et reelt problem

Trøndertaxi er overrasket over at så mange som ni av ti svarer at de har opplevd trakassering på jobb.

– Det var flere enn forventet, men det viser at dette er et reelt problem. Ulike holdninger, ulike oppfatninger og ulike folk kommer veldig tett innpå taxisjåførene, og det bekrefter hvor viktig det er å legge vekt på etikk og hvordan man håndterer provoserende situasjoner i sjåføropplæringen, sier markedssjef Tom Rune Arnsen i Trøndertaxi.

Trøndertaxi har heller ikke fått tilbakemeldinger om at trakassering er et stort problem. Årsaken kan være at sjåførene over tid har avfunnet seg med at trakassering følger med yrket.

– Kanskje har vi funnet oss i for mye. Om sjåførkorpset mener at dette er noe vi må ta tak i, vil vi straks legge ting til rette for det, sier Arnsen.

Videoovervåkning

Begge drosjeselskapene har støttegrupper som sjåførene kan henvende seg til ved behov.

– Vi har kollegastøttegrupper, lærere på taxiskolen og egne inspektører man kan kontakte. Det finnes også en alarmknapp i bilene som varsler sentralen og de andre taxibilene. Men det er relativt sjelden at den brukes, sier Arnsen.

– Norgestaxi tror at i tillegg til alarmknapp og godt forberedte sjåfører, hadde det vært positivt for alle om det hadde vært videoovervåkning i bilene. Men dette tillater dessverre ikke Datatilsynet, sier Stig Røttereng.

–I mine fem år som taxisjåfør har jeg merket en endring i damenes oppførsel. De er blitt mer selvsikre, de går ut på byen for aktivt å sjekke opp menn, og er mye mer frampå enn tidligere. Det merkes også i taxien, sier 31-åringen. Foto: Kjell A. Olsen