Salget av elbiler har skutt i været. Nå ruller 26 117 miljøvennlige biler på norske veier.

Bare siden årsskiftet har det blitt registrert 5713 nye elbiler i Norge, i tillegg er 668 elbiler bruktimportert til landet. Tallene gjelder personbiler, varebiler og såkalte mc-biler som Buddy og Reva. Det opplyser Pål Johannes Bruhn ved Opplysningsrådet for Veitrafikken til adressa.no.

- 75 000 biler i 2016

Transnova, organet i Statens vegvesen som arbeider med å redusere CO2-utslippet i transportsektoren spår at elbilveksten fortsetter å skyte fart.

- Vi har laget en strategi for å bygge infrastruktur for biler. Vi legger til grunn av det i utløpet av 2016 er 75 000 elbiler i Norge. Men vi vet ikke om det slår til, sier sjefingeniør Asbjørn Johansen i Transnova.

Penger, ikke klima

Tross kanonsalget er det ikke miljøet og klimaet som bekymrer bileiere som bytter ut sin gamle miljøbombe med en elbil.

- Mellom fem og ti prosent av våre kunder kjøper elbil fordi de tenker på klimaet. Resten tenker økonomi. Hardt og brutalt, men slik er det med fritakene for bompenger, parkering og ferjer, sier daglig leder Johan Sylte ved Carpoint i Trondheim.

Han får støtte fra Transnova.

- Det stemmer nok også med andre områder i samfunnet hvor klima er i søkelyset. Det er mer virkningsfullt å bruke økonomiske virkemidler enn å kjøre holdningskampanjer som motiverer klima- og miljøhensyn. Holdningskampanjer viser seg å ha begrenset virkning uansett hva man ønsker å endre holdningen til, sier sjefingeniør Johansen.

Sparer inn bilen

Ifølge elbilforhandleren er folk godt orientert om sine rettigheter.

- De som kjøper elbil kjenner godene de får sammenlignet med en tradisjonell bil. Jeg hører flere kunder sier de klarer å finansiere elbilen med besparelsen de har på avgiftene.

Sjefingeniør Johansen mener resten av verden er misunnelige på nordmenns elbil-goder, som avgiftsfritak, gratis parkering, bompasseringer og ferjebilletter.

- Vi har veldig sterke virkemidler. Ingen andre land har tilsvarende. De er misunnelig på oss alle sammen når de hører at vi lykkes.

- Ikke bare penger

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening tror det er kombinasjonen av å spare tid, penger og miljøvennlig kjøring som får folk til å skaffe seg en elbil. Norsk elbilforening gjorde i fjor en undersøkelse blant elbileiere i Norge.

1858 av 4000 spurte elbileiere svarte om sine erfaringer rundt elbilbruk. I undersøkelsen oppga 29 prosent at å spare miljøet var årsaken til at de kjøpte elbil. 41 prosent svarte at det var for å spare penger, mens 22 prosent ville spare tid.

- Vi er ikke så opptatt av hva som er grunnen til at folk kjøper elbil. Alle er opptatt av økonomi. Det må man være i hverdagen. Men utslippsreduksjonene skjer likevel, slik politikerne ønsker, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Topp fire

Johan Sylte har kunder over store deler av landet, helt nord til Narvik. Han mener at elbilen er husholdningens bil nummer én hos cirka 80 prosent av hans Tesla-kunder.

På topp fire-listen over de mest solgte elbilene i 2014 er det per 7. april Tesla som troner på toppen. De har solgt 2080 biler i Norge av sin Tesla Modell S.

På andreplass kommet Nissan Leaf (1657 biler). Så følger Volkswagen up! (774) og BMW i3 (729).

Nissan Leaf er den nest mest solgte elbilmodellen i Norge så langt i år. Per 7. april rullet 1657 nye biler av denne typen ut på veiene i Norge. Foto: GURO KULSET MERAKERÅS
Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk Elbilforening. Foto: Privat