Elbiler på ferjesambandet Flakk-Rørvik har til nå reist gratis, både gjennom bommen og om bord på ferja.

I dag kan Sør-Trøndelag fylkesting vedta at også elbilsjåfører må betale på lik linje som bensin- og dieselbiler.

- Bør betale

Etter at det ble kjent at underskuddet i ruteselskapet AtB kunne bli hentet inn ved å pålegge elbiler å betale for ferjebilletten, har det vært stor debatt blant pendlere og bilister som bruker ferjene over Trondheimsfjorden.

Grethe Furunes skriver på Facebook-debatten til adressa.no: «Ja, hvorfor skal de slippe??», og det er tydelig at mange er enig med henne. « Elbil skal selvfølgelig betale de også» skriver Mary-Ann Østvik. Flere skriver i debattfeltet at en elbil tar også opp plass på ferja, og derfor bør de betale. Gerd Karin Johansen oppsummerer det slik: « Bil er bil, og tar opp plass som alle andre!».

LES KOMMENTAR: Snart går sikringen

- Noen sparer miljøet

Men det er ikke alle som er enige i at elbil-sjåførene skal betale ferjebillett. Audun Kristian Braseth skriver « Vanvittig å se hvor fort en går fra å være "miljøstjerne" til å bli "snylter" i massemedia. Jeg har ikke noe elbil, men synes det blir hårreisende om ikke de får store fordeler i mange år fremover».

Isabell Sørensen synes det er veldig synd at det blir sett på som negativt at elbilister får fordeler: «Er det ikke bra at noen sparer miljøet og i tilegg får noe igjen for det? Og at de som bor på andre siden av fjorden faktisk har en mulighet til å komme seg over gratis. Dvs flere kan flytte ut av byen uten å bli ruinert av fergene... Fordi de får et VALG!»

Beregninger gjort av fylkesrådsmannen viser at inntektene på ferjene kan gå opp med to millioner kroner dersom det innføres ferjebillett for elbiler.

- Miljøsvin må ta regningen

Samferdelskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune vedtok i starten av april å fjerne betalingsfritaket for elbiler på fylkeskommunale ferjesamband. Avtroppende leder i Rissa pendlerforening, Roger Andresen reagerte på at fritaket kunne forsvinne. Elbilen Nissan Leaf var den mest solgte bilen på Fosen i 2013.

I debatten under artikkelen skriver en debattant som kaller seg «Miljøvennlig» følgende: «Kjører selv elbil og synes det er på sin plass at jeg får gratis ferge, bom, parkering osv... Og jeg synes det er på sin plass at du/dere som er miljøsvin tar regninga og betaler for meg.».

- Følelse foran fornuft

Gunnar Hansen gir raskt svar på tiltale, og mener at brorparten som kjører elbil i dag gjør det på grunn av fordelene. «Jeg regner også med at du ikke overhodet har noe peiling på akkurat hvor miljøvennlig den elbilen din er i løpet av hele kretsløpet. Og nei, jeg snakker ikke om nærområdene, for der er det ikke noe tvil om at det er positivt, men for det globale miljøet så blir regnestykket betraktlig mer komplisert», understreker han.

Raymond Wågø innrømmer i debatten at han kjøpte en elbil for å unngå noen avgifter. «Politikere, gi oss litt forutsigbarhet. Hadde kjøpt noe litt mer sexy enn en Leaf som bil nr 2 om dere hadde fortalt meg dette. Trodde litt på nasjonal transportplan jeg, og evne og vilje til å gi litt ekstra for oss som satset på elbil. Trondheim som miljøhovedstad og greier. Gjorde samme feilen da jeg valgte dieselbil foran bensin ved forige innkjøp også. Neste gang må følelse gå foran fornuft» skriver han.

Sør-Trøndelag fylkesting vil behandle saken i ettermiddag. Det er ikke kjent hvor mye elbilsjåførene må betale for ferjebilletten.