Slik kan de nye bussprisene bli. Foto: ARKIV / ADRESSEAVISEN GRAFIKK

Fylkestinget skal onsdag ta stilling til fylkesrådmannens forslag om å øke prisene med ti prosent i to trinn. Det er mer enn tre ganger forventet prisvekst.

Det er den formidable suksessen for kollektivtrafikken etter omlegging de siste årene som er den direkte årsak til prisøkningen.

– Det er grunn til å forvente at rådmannens forslag blir vedtatt, men flertallet Ap, Sp, SV og KrF, vil ta økningen i én operasjon, sier Karin Bjørkhaug (KrF), leder av samferdselskomiteen i fylket.

Stor vekst

I Trondheim subsidieres hver enkelt bussreise med mellom ti og 20 kroner. I distriktet er subsidieringen enda større. Når langt flere enn forventet velger å reise kollektivt, er det duket for kjempesprekk.

– I tillegg ble anbudene dyrere enn vi regnet med. Fra august ble mye nytt materiell satt i drift. Til gjengjeld har nå alle skolebusser belter og sitteplasser til alle. En viss prisøkning må aksepteres, men det er en grense for hvor mye. Det er viktig å opprettholde kollektivandelen, av hensyn til både klima og veibelastning. Det skal fortsatt være prisgunstig å reise kollektivt. En større økning kan slå negativt ut. Med ti prosent økning vil et månedskort bli satt opp fra 620 kroner til 680 kroner, sier Bjørkhaug.

Galt signal

Kommunalråd Geir Waage (Ap) sier prisøkningen er et veldig galt signal til befolkningen når man ønsker at flere skal reise kollektivt.

– Prisøkningen er langt mer enn forventet prisstigning neste år og er en fullstendig feilprioritering. Jeg vil innstendig oppfordre fylkespolitikerne til å se på andre muligheter.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) skriver i en tekstmelding at alternativet til økning av bussprisene er et dårligere busstilbud eller å sende regningen til byens skoleelever og lærerne i den videregående skolen. De som ønsker det, må forklare hvorfor de mener at 16-åringene eller et dårligere busstilbud er en bedre løsning, skriver Sandvik.

Et forslag fra Fremskrittspartiet om en gradert heving av prisene helt opp til 20 prosent, blir neppe vedtatt.

Frp vil ha 20 prosent økning på de rimeligste takstene i Trondheim, mens de dyrere strekningene skal øke med ti prosent.

Økte priser: En mindre prisøkning må kunne aksepteres, sier Karin Bjørkhaug (KrF), leder av samferdselskomiteen i fylkeskommunen.