Eilif Gullvåg, hypermarkedssjef i Coop Obs City Syd, forteller at det alltid er kunder i nærheten av godterikroken. Her står folk og fyller posene til randen med smågodteri i alskens farger og fasonger.

- De første tre dagene denne uka solgte vi 3,6 tonn smågodt. Det er ett tonn mer enn på samme tidspunkt i fjor. Og ennå har ikke den store påskehandelen startet, sier han.

Laveste prisen på lenge

Årsaken er ifølge Gullvåg klinkende klar: pris.

- Jeg kan ikke huske forrige gang vi solgte godteri i løsvekt til en så lav pris. Det gjør at folk kjøper mer og de kommer hit for å benytte seg av tilbudet, mener hypermarkedssjefen.

Butikken har også satt ned prisen på Kvikklunsj, og Gullvåg hevder de har solgt så mye av påskesjokoladen at de kunne delt ut 1,5 remse med Kvikklunsj til hver eneste beboer i Trondheim.

- Folk kommer ikke hit og kjøper kun sjokolade eller kun smågodteri. Folk handler mye av det meste, sier han.

Mer reklame

Gullvåg forteller at Coop Obs ønsker å ha et godt grep på konkurrentene, og de har derfor en svært lav pris på sitt smågodteri.

- Da vi åpnet butikken klokka 09.00 så var det som en bølge skylte innover butikken. Jeg er overbevist om at vi vil selge mye mer godteri i år enn i fjor, forklarer han.

Kollega og hypermarkedssjef Anders Næss på andre siden av byen forteller at de selger over ett tonn med smågodteri ved Coop Obs City Lade også - hver dag.

- Vi må følge med på konkurrentene, og i år har vi måttet strekke oss langt. Vi har også reklamert mye for smågodteriet, sier Næss.

Eilif Gullvåg, hypermarkedssjef i Coop Obs City Syd tror salget av godteri vil bli mye høyere i år enn i fjor. Foto: CAMILLA KILNES
Det blir mange tomme esker med godteri i løpet av en hektisk dag under påskehandelen. Foto: CAMILLA KILNES
Butikkmedarbeider Gunnar Svendsen må fylle på godteriveggen to ganger om dagen. Det tar fire timer å fylle på alle sortene. Foto: CAMILLA KILNES
Gult er kult, også når det gjelder godteri som selges i påsken. Foto: CAMILLA KILNES