I februar i år skrev adressa.no at 3T kunne miste parkeringsplassene på tomta bak treningsbygget på Rosten.

Tomta er regulert til næringsformål, den er ikke bebygget og det betyr at bare 25 prosent av den kan brukes som parkeringsplass. I to år har 3T fått dispensasjon fra reguleringsbestemmelsen, men nå er det slutt.

Fylkesmannen sier nei

Byggesakskontoret i Trondheim har gitt avslag på videre dispensasjon fra bestemmelsen, og 3Ts påklaging til Fylkesmannen har heller ikke ført fram. Fylkesmannen stiller seg bak bestemmelsen om at parkeringsplasser her vil legge begrensninger på fremtidig utbygging av næringsareal.

Dette uttalte juridisk rådgiver Ingeborg Semundseth ved Byggesakskontoret til adressa.no i forbindelse med sitt vedtak:

- Dersom 3T trenger parkeringsplasser, blir de nødt til å bygge en parkeringskjeller. Men det vil ikke være tilstrekkelig å grave seg ned tre meter og legge på et blikktak.

Mister 120 plasser

I dag har treningssenteret 160 parkeringsplasser på baksiden av bygget. Det betyr at bare 40 blir tilgjengelige i fremtiden.

- Dette får ingen stor konsekvens for kundene våre. Vi har like mange parkeringsplasser ved Cageballsenteret ved siden av. Her står det et bygg på 2200 kvadratmeter på tomta, og det utløser andre regler og flere parkeringsplasser, sier Morten Holck, daglig leder ved 3T Eiendom.

Ifølge Holck er essensen i avslaget at medlemmene parkerer ved cageballsenteret, og at 3T eiendom starter byggeplanlegging for tomta tidligere enn planlagt.

- Hva oppnår kommunen?

- Vi skal forholde oss til vedtaket og handle deretter. Men jeg må si at jeg har vanskelig for å henge helt med i argumentasjonen bak avslaget.

Ett av målene er også å redusere trafikk til området. Men hva skjer dersom vi bygger et parkeringshus over ti etasjer på 25 prosent av tomta, eller en parkeringskjeller på hele arealet under bakken? Blir det da mindre trafikk til området, spør Holck.

Det som er sikkert, er at prosjektet blir dyrt. Ifølge Holcks beregninger koster en parkeringsplass i et parkeringshus cirka 200 000 kroner.

- Med vårt tilgjengelige areal vil et parkeringshus med betonglokk koste 32 millioner kroner. Men hva har kommunen oppnådd gjennom dette, spør Holck. At vi ikke har råderett over egen eiendom og må bruke mye penger?

Han synes det er irriterende å skulle bygge et parkeringshus som kanskje må rives senere.

- All den tid vi ennå ikke har planlagt hva slags bygg vi skal ha på tomta, så kan det bli resultatet. Jeg skjønner ikke at vi ikke kan få benytte tomta til parkering i mellomtiden, sier Holck.

Starter byggeprosessen

Ifølge Holck ble tomta bak 3T-bygget på Rosten kjøpt fordi man ønsket å utvikle eiendom.

- Den er ikke tenkt å skulle være permanent parkeringsplass. Dette betyr egentlig bare at vi må starte prosessen tidligere enn vi hadde tenkt.

Han er usikker på om det kommer opp et kontorbygg eller et parkeringshus.

- Det er for tidlig å si. Jeg hadde første møte med arkitekten i dag, og dette er en prosess som tar tid.

Holck vet heller ikke når parkeringsplassene på tomta blir fjernet.