Ved siden av et frimerkestort bilde og noen få emeknaggede ord, annosneres seksuelle tjenester via det sosiale mediet. Hovedsakelig for Oslo, men politiet i Trondheim bekrefter at markedsføringen også er rettet mot et trøndersk publikum.

- Politiet er klar over at internett brukes for å markedsføre sex, sier etterforskningsleder Anders Sunde-Eidem ved Sør-Trøndelag politidistrikt til NRK Trøndelag.

- Kan bli mer skult

Ifølge NRK florerer sexannonsene på Twitter. Politiet i Sør-Trøndelag har siden innføring av sexkjøpsloven hatt spesialgruppen kalt «Pimpit» - Politiets innsats mot prostitusjon i Trondheim – som jobber for å avdekke og hindre kjøp av sex. Men som adressa.no fortalte i mars, fikk de to politimennene som har jobbet heltid med prosjektet andre arbeidsoppgaver i januar i år.

Les også: Trondheimspolitiet prioriterer ikke sexkjøpere

Etterforskningsleder Sunde-Eidem mener formidling av prostitusjon via nettet gir politiet nye utfordringer.

– All forsøk på å skjule virksomheten sin er en utfordring for politiet. Om sexannonser på Twitter gjør det vanskeligere, har jeg ingen formening om. Det kan bli mindre synlig, men vi har likevel muligheten til å avdekke slik virksomhet på sosiale medier, sier han til NRK.

Les også: Over halvparten av landets sexkjøp avslørt i Trondheim

Både på nett og på gata

Bjørg, Norli, leder for Prosentret, Bjørg Norli, sier til NRK at det verken er overraskende eller noe nytt at prostituerte markedsfører seg via nettet. Hun tror dette gjøres for å skjule prostitueringen, men mener det ikke betyr at jentene holder seg borte fra gata.

– Det er ikke gitt at de bruker sosiale medier i stedet for å stå på gata. Det jeg tenker kan være en hypotese på hvorfor de flytter til sosiale medier, er for å gjøre seg mer usynlig for politiet for eksempel, sier hun.

Les også: