Se hvordan snikinga foregår i videoen øverst i artikkelen.

I løpet av en time i rushtida telte adressa.no flere titalls bilister som benyttet seg av den ulovlige omkjøringa. Dette til tross for betongsperrer og skilt som tydelig forteller at det ikke lenger er lov å kjøre inn her.

Deler bygda i to

- Vi er klar over at mange kjører over plena vår, spesielt på natta, sier daglig leder ved Statoil Klett, Roger Svaan, til adressa.no.

Han ser imidlertid ingen god løsning på problemet.

- Om vi prøver å ordne plena, eller setter opp en ny sperring, frykter jeg det vil komme en ny «vei» lenger bort, sier Svaan.

Han mener bilistene som sniker gjør det som en protest mot bomplasseringa.

- Bommen deler bygda i to, og bedriftene i området sliter. Vi har opplevd minst 20 prosent mindre omsetning etter at bommen kom. Det beste hadde vært om bommen hadde blitt flyttet lenger opp mot Heimdal, der den stod sist, mener Svaan.

Alvorlig

Prosjektleder i Miljøpakken i Trondheim kommune, Henning Lervåg, var ikke kjent med bomsnikinga på Klett.

- Dette ser vi alvorlig på, og vi må snarest rette dette opp. Slik skal det ikke være, sier Lervåg.

Statoil ble pålagt å stenge den ene innkjøringsmuligheten sin, slik at ingen kunne unngå bommen ved å kjøre gjennom stasjonsområdet.

- De fikk velge hvilken inn- og utkjøring de ville stenge, og de valgte den mot Byneset. Nå må vi vurdere om de har fulgt opp sine forpliktelser, sier Lervåg.

Ekstremt urettferdig

- Dette viser at løsningen på Klett er uholdbar både for folk næringsliv, sier bom-motstander Kristian Dahlberg Hauge i Fremskrittspartiet i Trondheim.

- Forsvarer du bomsniking?

- Nei, jeg forsvarer det ikke. Men jeg forstår godt de som gjør det. Bommen på Klett slår ekstremt urettferdig ut. Den er bevisst plassert slik den er for å tyne mest mulig penger ut av bilistene som er nødt til å kjøre der. Det eneste fornuftige er å fjerne den helt, sier Hauge.

TV-ADRESSA: Livsfarling sniking på gangveien