Olav Hove og familien har slitt med ekstra støy fra bussene som går 30 meter fra husveggen på Væretrøa i Trondheim.

- Vi har hatt gjester i sommer, og de skvatt himmelhøyt da bussene kjørte forbi her, sier Hove.

- Voldsomt spetakkel

Årsaken til bråket er at en spesiell type busser har et svært støyende kjøleanlegg. Hove bor ved en liten bakke der buss nummer seks passerer. Kjøleanlegget er tydeligvis styrt av turtallet så når bussene gir gass, fører det til et voldsomt spetakkel.

Det var så ille en stund at familien ikke kunne sove med vinduene åpne i sommer, til tross for rekordvarme og flere tropenetter i Trøndelag.

Han har selv målt støynivået, og fikk inntil 80 desibel som resultat på en del av bussene.

- Til sammenligning gir en vanlig dieselbuss cirka 67 desibel og en hybridbuss cirka 63 desibel, forklarer Hove.

- Kan ikke sammenlignes

For en tid tilbake ble traseen for rute 6 endret. I den forbindelsen ble hybridbusser skiftet ut med gassbusser og ifølge Hove var det ingen problemer med bussene som kjørte forbi huset hans før.

- Diesel- og hybridbussene bråker litt mer enn det en personbil gjør. Støynivået kan ikke sammenlignes i det hele tatt med sånn som det er nå, sier han.

Det har ikke vært problematisk før sommeren, og Hove er overbevist om at bråket har med kjøleanlegget på gassbussene å gjøre. Han påpeker også at bråket varierer ut ifra type bussmerke.

Ulike bussmerker

Rute seks, som driftes av AtB, men kjøres av Nettbuss, bruker ulike bussmerker på rutene som kjøres. Hove har selv gjort seg noen tanker om dette, og ifølge han, kan det virke som om bussmerket MAN bråker betydelig mindre enn bussmerket Solaris.

Ifølge Åsgeir Møllen, avdelingsleder for Nettbuss bybusser, kan dette stemme.

- Vi har flest Solaris-busser. Det er en annen type buss med et kjølesystem som tydeligvis kan bråke mer enn andre busser, sier han.

MAN-bussene brukes som leddbusser og kjører vanligvis på de rutene med flest passasjerer.

På AtBs Facebook-side har en annen passasjer påpekt at det på rute 5, fra Lohove til Buenget, bråkes ekstra mye på søndager. Dette trolig fordi MAN-bussene, som vanligvis kjører der, byttes ut til Solaris-busser på grunn av færre passasjerer disse dagene.

Satte inn nye busser

Hove ga beskjed om støynivået til AtB, og han er veldig fornøyd med at det ble rettet opp i.

- Det virker som de tok det på alvor og gjorde noe med problemet. Nå vet jeg hva som er årsaken til bråket, sier han.

Nettbuss satte inn hybridbusser på rute 6 og 7 like etter at de ble klar over klagen til Hove.

- Vi gjør dette tiltaket fordi vi har fått videresendt en klage om dette fra AtB, sier avdelingsleder Møllen.

Møllen kan likevel ikke si om hybridbussene vil fortsette å gå rutene utover høsten.

- Rute seks kjører opp til Flatåsen, og det er ikke ideelt å kjøre hybridbuss opp dit. De sliter litt i Okstadbakken, sier han.