Kommunen har siden 2013 anskaffet bare to nye el-biler til tross for et budsjettvedtak om at minst 60 av kommunens dieselbiler kan erstattes av el-biler.

– Dette holder ikke i det hele tatt. Det er rådmannens ansvar å effektuere politiske vedtak. Ekstra ille er at at formannskapet ikke har fått noen tilbakemelding, sier Lykke.

I formannskapet i dag ble det flertall for et forslag fra Lykke der rådmannen får skarp kritikk. «Formannskapet aksepterer ikke at rådmannen har unnlatt å følge opp bystyrets vedtak om el-biler», heter det i vedtaket. Forslaget ble vedtatt mot stemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet. Formannskapet ber om ny tilbakemelding innen 1. november i år.

Brox uenig

Lykke tok opp el-bil saken med henvisning til et budsjettvedtak. I vedtaket heter det at 70 leasingkontrakter i kommunens bilpark utløper i 2013. Minst 60 av disse, hovedsakelig dieselbiler, kan erstattes av el-biler. Da vedtaket ble fattet, hadde kommunen 38 el-biler. Lykke mener vedtaket tilsier at det skulle ha vært næmere ett hundre elbiler i 2013. Kommunen har nå 40 slike biler.

Kommunalråd Yngve Brox (H) mener kritikken mot rådmannen er altfor sterk. Han viser til at hjemmetjenesten ser store utfordringer med lading og fremkommelighet.

– Skal man komme fram til pasienten i tide eller skal man bare tenke miljøvennlig? Hensynet til pasientene må ikke settes på spill, sier Brox.

Han understreker at partiet hans er for økt satsing på bruk av elbiler i kommunen fordi det har store samfunnsmessige og miljømessige fordeler.

– Men det er fortsatt tekniske begrensinger når det gjelder rekkevidde og ladetid. Vi har tillit til at utfordringene lar seg løse, og jeg tror vi vil se utskiftninger innen bare få år, sier Brox.

Krav til punktlighet

Av rådmannens orientering i formannskapet vises det til at utskifting av kommuens dieselbiler med e-biler tar tid fordi mange enheter er involvert. I 2013 har det i noen grad vært skiftet ut leasingbiler innenfor tjenesteområder Helse og velferd. Enheten har høye krav til punktlighet for sine tjenester. Fremkommelighet er avgjørende også når kjøreforholdene er krevende.

Ifølge orineteringen har enkelte dårlig erfaring med førstegenerasjons el-biler og det har vært en trend mot at ansatte ønsker biler med firehjulsdrift framfor e-biler. Rådmannen har ikke pålagt bytte til el-biler for å unngå at dette skal påvirke tjenestekvaliteten, men det er satt i gang et arbeid for å motivere enhetene til å benytte el-biler i større grad. I 2014 er det 35 mindfre bensin- og dieselbiler som skal skiftes ut på området Helse og velferd. Rundt årskiftet 2014-15 skal 42 bensin- og dieselbiler sliftets ut på området Byutvikling.

Lykke minner om at økt bruk av el-biler en nødvendig for å nå målene i Miljøpakken.

– Blant annet er ambisjonen å kutte klimagassutslippene fra transport med 20 prosent innen 2018. Overgang til miljøvennlig drivstoff er en viktig del av løsningen, sier Lykke.