Selv med ekstra bemanning på sentralbordet hos Trøndertaxi er det kø på telefonen når adressa.no ringer torsdag morgen.
- Du står nå som nummer tolv i køen, sier stemmen i røret klokken 08.30.
Forberedt på ekstra pågang
Taxiselskapet har forberedt seg på stor pågang på sentralbordet på grunn avdet store snøfallet i dag, og har satt inn ekstra bemanning.
- Torsdagen er i utgangspunktet den store taxidagen. Folksjekker ut fra hotell og skal reise hjem, mange barn skal til skolen i tilleggtil at vi har andre faste kunder. Og så kommer alle de andre i tillegg, sier salg- og markedssjef TomRune Arnsen i Trøndertaxi til adressa.no
Alle de andre deler han opp i to grupper. De som harblitt overrasket over snøen og ikke skiftet til vinterdekk, og de som kvier segfor å kjøre når det blir glatt.
Prioriterer de som skal fly
På tross av stor pågang, kommer de allerfleste kundene dit de skal.
- Vi prøver etter beste evne å prioritere de som skalrekke et fly, tog eller har time på St. Olavs, slik at konsekvensenfor kundene blir så liten som mulig.
Så langt i dag sier Arnsen at de ikke har hatt større pågangenn de kan takle, men ventetiden på taxi kan fort bli en halv time.
- De aller aller fleste klarer vi å betjene, men på slikedager som dette er det ikke mulig å gi noen garantier.
Sønnen gjør jobben
Selv slipper han å ta taxi til jobb. Det kan sønnen ta ærenfor.
- Jeg har skiftet til vinterdekk, men jeg er så heldig somhar en fjortenåring i huset som har gjort jobben, sier en fornøyd Arnsen.