– Det er forferdelig hålke flere steder. Folk strever med å gå på fortauene, og syklister går med syklene sine fordi det er skummelt å sykle, sier Richard Liodden Sanders, leder for Syklistens Landsforening i Trondheim.

Han sier at det skal mye til for at «den harde kjerne» i Trondheim gir opp syklingen, men selv blant dem er det noen som har parkert sykkelen de siste ukene.

– Mange tar heller bilen. Og de som fortsatt vil sykle eller gå risikerer å brekke bein og armer og få vesentlig redusert livskvalitet, sier Sanders.

Ny avtale

I mai i fjor inngikk Trondheim kommune og Statens vegvesen en avtale om at definerte deler av sykkelnettet skal få høyere kvalitet. Samferdselsdepartementet har satt av øremerkede midler til prosjektet for at flere skal ta i bruk sykkelen.

Avtalen sier ifølge Sanders at det skal være maks én centimeter med hard snø på sykkelveien og maks to centimeter med ujevnheter.

– Slik er det ikke. Vi forventet ikke at ting var perfekt 5. januar, etter det siste snøfallet, men så gikk det dager og uker hvor ingenting ble gjort. Vi har meldt fra om steder der det for eksempel er dårlig skrapet. Noen steder har det blitt gjort tiltak, andre steder ikke, sier Sanders.

Blitt kurset

Produksjonssjef for vei i Trondheim bydrift, Randi Sesseng Aas, skriver i en epost at de nye kontraktene som har kommet fra Statens vegvesen, som gjelder fylkesveianlegg og riksveianlegg, får nye kravspesifikasjoner fra høsten 2015, der den nye standarden tilsier bar vei uten snø og is.

Hun skriver også at Trondheim bydrift for sesongen 2014/2015 har iverksatt en rekke tiltak for å forbedre situasjonen med hensyn til GsB standard for hovednettet.

- Samtlige utførere som omfatter GsB og GsA har fått spesifikk opplæring i at dette er prioriterte ruter med en høyere standard. Samtlige driftsledere og vaktledere har vært på tre dagers kurs – kurs i vinterdrift for operatører, skriver Sesseng Aas.

Godkjente føreforholdGsB (driftsklasse som beskriver kravene)
Føreforhold mellom kl 06.00 og kl 23.00Hard og jevnt snø- og isdekke med maks 1 cm løs snø eller slaps.
Friksjons mellom kl 06.00 og kl 23.00Større enn 0,3 cm
Hard snø/is: JevnhetUjevnhet mindre enn 2 cm
InnsatsGsB
Maksimal syklustid for brøytingIkke større enn 3 timer
Start strøing ved fare for lav friksjon.Maksimal syklustid for strøingIkke større enn 3 timer
Tidskrav til å gjenopprette godkjent føreforhold etter en værhendelse.Ikke større enn 3 timer

Risikerer beinbrudd

Richard Sanders hevder også at Trondheim bydrift har markert flere av de innmeldte stedene som «utført» i sitt innmeldingssystem, selv om det ikke har blitt gjort tiltak.

– Dette gjelder blant annet i Håkon Jarls gate og på Nedre Bakklandet mellom bommen og bybrua, sier Sanders. (Han kontaktet adressa.no torsdag ettermiddag og opplyste at veien på Bakklandet har blitt skrapet i løpet av dagen.)

Randi Sesseng Aas sier at det er en kjensgjerning av avvik vil forekomme, og at for å drifte etter GsB må man også ha kvalitet på løsninger, spor og vedlikehold på et GsB-nivå.

- Dette er ikke per dags dato virkelighet, skriver hun.

Produksjonssjefen mener at det er behov for en kartlegging av tilstanden til sykkelveinettet, og at det er behov for å finne egnet utstyr og metoder for å oppnå ønsket kvalitet for sykkelveinettet.

- Trondheim bydrift har 918 km med veinett å drifte, fordelt på 100 ruter og  om lag 1700 gater/ruter, som også har til dels forskjellig utløsende standardkrav. Vi må prioritere ut fra de ressursene vi har, og vi kan ikke rekke å være over alt samtidig. skriver hun.

Richard Liodden Sanders, leder for Syklistenens landsforening i Trondheim, sier at det skal ganske mye til for at «den harde kjerne» i Trondheim gir opp sykling, men selv blant dem er det noen som har parkert sykkelen de siste ukene. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Ivar Mølsknes
Foto: Marius Sunde Tvinnereim