God stemning: Lokale politikere var godt fornøyd med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som tidlig i morges kunne fortelle at regjeringen gir Trondheim 30 millioner ekstra i belønningsmidler til miljøvennlig transport. Fra venstre Yngve Brox (H), Jon Gunnes (V), Solvik-Olsen, Elin Marie Andreassen (Frp) og Geirmund Lykke (KrF). Foto: Morten Ellefsen;Mobil: 97738726;morten.ellefsen@gmail.com

Beløpet kommer i tillegg til 170 millioner det tidligere er inngått avtale om. Årets tildeling beløper seg etter dette til 200 millioner kroner, penger som i all hovedsak skal gå til kollektivtrafikk.

Solvik-Olsen vil ikke legge seg opp i hvordan pengene blir brukt, men lanserer blant annet utvidet bruk av biogass på bussene som en aktuell mulighet.

Trondheimsområdet fikk i 2013 i alt 620 mill. kr i for perioden 2013-16. Pengene er viktige for å finansiere den totale innsatsen i Miljøpakken i disse årene, og kan brukes til tiltak for kollektivtrafikk, sykkel og gangtrafikk i tråd med klimaforliket på Stortinget. Forutsetningen fra departementets side er at byområdet skal oppnå målet om at all trafikkvekst skal skje med bruk av miljøvennlige transportmidler.

I alt seks byområder søkte om belønningsmidler i 2013. Disse var Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Nedre Glommaregionen og Grenland. Samferdselsdepartementet inngikk avtale med Trondheim fra 2013 med en samlet ramme på 620 millioner kroner fordelt på fire år, gitt at byområdet oppnår målet om at all trafikkvekst skal skje med bruk av miljøvennlige transportmidler i perioden 2013-2016. I 2013 ble Trondheim tildelt 110 millioner og de tre neste årene i fireårsperioden 170 millioner årlig.

Det er med andre ord et krav om at det kan vises til resultater for å motta penger.

Det var naturlig nok utelukkende positive reaksjoner hos politikerne som møtte samferdselsministeren i dag tidlig. 30 millioner kroner er mye penger.

Venstre Jon Gunnes la vekt på at bussene i Trondheim nå i større grad kan gå over på biogass. Dette har såvidt begynt, etter at regjeringen bevilget 22 millioner i fjor sommer til formålet.

Gassbussene i Trondheim er klargjort for biogass, men leveransen av drivstoffet har vært usikker. Dette er trolig i ferd med å løse seg, særlig når produksjonen kommer i gang på Skogn.