- Yes! Dette er vi superglade for, jubler leder i FAU ved Lade skole, Marit Barstad.

Det er i Olav Engelbrektssons allé 50-skiltene nå kan bli tatt ned og erstattet av 30-skilt. Årsaken er at mange flere og yngre skoleelever ferdes i området.

Etter vinterferien flyttet Lade skole inn i tidligere Ringve videregående skole, som følge av at det nå skal bygges ny barne- og ungdomsskole på Lade. 510 elever har dermed fått en ny skolevei, og mange av dem velger å krysse Olav Engelbrektssons allé like øst for Sjømannsveien. Der er det i dag 50-sone.

- Men jeg tror ikke 50 er den reelle farten her. Dette er en lang og rett veistriekning, og mange holder nok ikke fartsgrensen, mener Barstad.

Bedre trafikksikkerhet

- For å ivareta trafikksikkerheten ved kryssingspunktet for elevene, anbefaler rådmannen at fartsgrensen settes ned til 30 km/t på en strekning på cirka 150 meter. Dette vil sikre både lav hastighet og økt oppmerksomhet ved kryssingspunktet. Fartsgrensen vil vurderes på nytt etter at byggeperioden for den nye skolen er ferdig, skriver kommunaldirektør Einar Aassved Hansen i saksfremlegget.

Han påpeker at de veiledende retningslinjene for trygg skolevei i Trondheim kommune tilsier at kryssingspunkt som ikke er signalregulert, bør ligge på steder der fartsgrensen er 30 eller 40 km/t.

Fartsputer

I tillegg til å redusere fartsgrensen, ønsker rådmannen også å etablere fartsdempende tiltak på strekningen.

- I henhold til politisk vedtatt praksis for fartsdemping i kollektivtraseer etableres disse i form av fartsputer, skriver rådmannen.

Ifølge rådmannen har forslaget vært på høring hos både politiet og Statens vegvesen, og de hadde ingen innvendinger mot tiltaket.

Saken skal behandles i formannskapet tirsdag. Dit skal også FAU-leder Marit Barstad. Hun sier at FAU har bedt om lavere fart på denne strekningen av hensyn til skoleelevene.

- Dette er en stor trafikk-åre, hvor det er spesielt mye trafikk i 8-tiden på morgenen når barna skal på skolen. Det er mye trafikk til arbeidsplasser i området, og mange foreldre kjører sine barn. Vi har jobbet mye med å få folk til å velge andre traseer, slik at vi unngår at dette blir en flaskehals.  I tillegg prøver vi å få foreldre til å skjønne at barna kan gå til skolen, istedenfor å bli kjørt, sier Barstad.

- Vil det bli bedre trafikkforhold med lavere fart?

- Ja, det vil bli mye tryggere for barna, både de som går og de som sykler, sier Barstad.

Hør Adresseavisens kommentatorer på Podkast

Lade skole flyttet etter vinterferien inn i gamle Ringve skole. Her skal de være frem til ny skole står klar på Lade i 2018. Foto: Terje Svaan
I Sjømannsveien er det allerede 30-sone. Nå kan det bli samme fart i Olav Engelbrektssons allé. Foto: Terje Svaan