Adressa.no har innhentet priser for smågodteri (per hekto) hos de fleste dagligvarekjedene i Midt-Norge. Prisene ble innhentet 21. og 22. mars.

Rema 1000: 5,90 kr

Coop Obs City Syd/City Lade: 5,90 kr

Coop Extra: 5,90 kr

Coop Prix: 5,90 kr

Kiwi: 5,90 kr

Rimi: 6,50 kr

Europris pluss Tiller: 6,99 kr

Ica: 7,90 kr

Bunnpris: 7,90 kr

Coop Mega: 8,90 kr

Dagligvarekjedene har forskjellige strategier som skal få kundene til å velge å kjøpe smågodteri hos deres butikker. Det er ingen tvil om at kampen om påskegodteriet har tilspisset seg. I fjor solgte dagligvarebutikkene i Midt-Norge rundt 65 tonn med smågodteri under påskehandelen. Nå forventer de fleste at det blir mye mer denne påsken.

Rema: - Best kvalitet

Svein Ivar Lona, kategorisjef ved Rema 1000 Norge, mener det har vært ekstra hard konkurranse om smågodteriet foran denne påskesesongen.

- Vi ligger under halv pris. Vi er veldig obs på Obs og de andre konkurrentene. Vi følger prisene hver eneste dag. Vi må sørge for å være billigst. Tidligere år har det vært roligere priskonkurranse på sukkervarer, men i år har det vært full krig, sier Lona.

Det som gjør at Rema 1000 skiller seg ut, er kvaliteten ifølge Lona.

- Vi har høyere utskifting enn de andre, og dermed har vi høyere kvalitet. Godteri er ferskvare, og kundene har et bevisst forhold til dette. De vil ikke ha godteri som har ligget for lenge, sier han.

Taper penger på billig Kvikklunsj

I påsken i fjor solgte Rema 1000 sine butikker i Midt-Norge hele 34 tonn med smågodteri.

- Det er ingen tvil om at trønderne er glad i smågodt. Dette er regionen hvor vi selger mest smågodt i hele landet, forklarer Lona.

Han er overbevist om at fjorårets salgstall vil bli slått grundig etter årets sukkersøte påske.

- Vi har blant annet tilbud på Kvikklunsj. Seks plater til 19,50 kroner. Den ordinære prisen for ei plate er ni kroner. Vi tjener ikke penger på det, men vi håper å kunne trekke kunder, sier han.

Europris: - Stort utvalg

Butikksjef Bjørn Einar Karlsen ved Europris Pluss på Tiller frykter den harde konkurransen som har oppstått på smågodteri-fronten denne påsken.

- Vi har hatt vanvittig salg tidligere år. Da var det som om hele byen visste at vi hadde lave godteripriser og de ramlet inn i bøtter og spann. I fjor solgte vi sju tonn. I år er det tøffere konkurranse, sier Karlsen.

Han håper å kunne lokke kundene til sin butikk ved å ha nærmere 100 sorter med godteri.

- Jeg er ganske spent på årets salgstall. Det trenger ikke å bli å nærheten av det vi solgte i fjor. Kanskje folk stikker innom av gammel vane, sier han.

Bunnpris: - Har mer sjokolade i blandingen

Driftsdirektør Jonny Sørå ved Bunnpris forteller at folk fyller handlevognene med mye godteri før påskehøytiden.

- Påskeeggene til Freia er så populære at de går vi alltid tomme for. Når det gjelder smågodt så har vi valgt å ha vesentlig mer sjokoladebiter i vår blanding, og dermed blir prisen litt høyere. Vi vet av erfaring at folk plukker mest sjokolade når de skal fylle smågodteri-posen.

Han tipper at det er en tidobling i godterisalg i ukene før påske. I fjor solgte Bunnpris-butikkene i Midt-Norge 8,4 tonn smågodteri i uke 13 og uke 14.

- I fjor var utsalgsprisen 25 prosent høyere, og jeg tror vi vil komme til å selge mer. Men alle butikkene har hivd seg rundt og de annonserer mer heftig for smågodteri denne påsken, sier Sørå.

Ica: - Dess flere, dess billigere

Seniorrådgiver Bjørnar Mickelson i Ica Norge forteller at de har konsentrert seg om å ha tilbud på Kvikklunsj, og store sjokoladeplater fra Nidar.

- Godteri er et viktig produkt for folk i påsken og noe som er etterspurt blant kundene. Det er derfor sterk priskonkurranse på disse produktene, sier han.

De har også flere multikjøpstilbud på godteri og snacks, som betyr at dersom du kjøper fem sjokoladeplater får du dem for 100 kroner. To bokser med Pringles koster 30 kroner.

Ica Norge har ikke noe eksakt tall for Midt-Norge, men kan fortelle at det norske dagligvaremarkedet solgte smågodteri for 75 millioner kroner sist påske.

Trondos: - Bedre plassering i butikken

Kategorisjef for dagligvare hos Trondos, Randi Eggen, opplyser at deres butikker solgte 15 tonn smågodteri i påsken i fjor.

Hypermarkedssjef Anders Næss ved Coop Obs City Lade forteller at det er viktig å gi smågodteri-utvalget en god plass i butikken.

- Vi har satt det på paller. Vi har gitt godteriet en bedre plass slik at det er mer tilgjengelig for kundene. Det er viktig at de finner det vi har annonsert for, sier han.

Han mener også at Trondos har et godt utvalg, og de har lagt vekt på at de fleste leverandørene skal være representert.

- Vi har blant annet flere sjokolader fra Nidar i vårt smågodteri-sortiment som konkurrentene våre mangler, forteller han.

Krigen om smågodteri har tilspisset seg i år. Alle butikkene følger nøye med på hva konkurrentene gjør. Coop Obs, Coop Prix, Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 er de som har den laveste prisen. Foto: CAMILLA KILNES
Rikke Berntsen har lagt merke til at det går en god del sjokolade blant kundene som velger ut smågodteri. Foto: CAMILLA KILNES
Marita Eidem fyller på godteri hos Europris i Trondheim. Hun forteller at de må fylle på ofte i løpet av en dag. Foto: CAMILLA KILNES