Midtstilt: Superbusstraseen i Innherredsveien ved Solsiden. Foto: Statens vegvesen

Tanken er å legge til rette for fremtidig superbuss som i de bynære områdene skal gå i egne traseer og få holdeplasser det ikke skal være nødvendig å svinge innom.

Tirsdag gjorde formannskapet vedtaket som legger føringer for den kommende reguleringsbehandlingen for Innherredsveien etter at Strindheimtunnelen åpner neste vår.

Vedtaket er kontroversielt, fordi det bryter med rådene fra Statens vegvesen, politiet og Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Disse instansene ba om at kollektivfeltene ble lagt inntil fortauene. Bakgrunnen for dette var først og fremst hensynet til trafikksikkerheten. Vegvesenet mente også at dette alternativet ville sikre god fremkommelighet for alle trafikantgrupper. Og man ville spare mye penger.

Tvinges i tunnelen

Men partiene bak Miljøpakken klarte, etter lange forhandlinger, å samle seg om «superbuss-løsningen». Haken har vært at selv med den nye tunnelen operativ, vil det bli mye biltrafikk i Innherredsveien, så mye at den ville være til hinder for en effektiv busstransport.

Derfor er vedtaket om midtstilte kollektivfelt kombinert med en rekke tiltak som skal tvinge bilistene til å kjøre gjennom tunnelen. Såkalt tilfartskontroll skal innføres i fire sidegater, Stadsingeniør Dahls gate, Thomas von Westens gate, Persaunevegen og Falkenborgvegen. Det skal også etableres tilfartskontroll der kollektivfeltene slutter slik at bussene slippes først frem i kryssene.

Flytter syklistene

Syklistene blir delvis flyttet bort fra Innherredsveien. Sykkeltraseen mellom Lademoparken og Solsiden legges i Biskop Sigurds gate/Ulstadløkkveien/Østersunds gate/Strandveiparken.

Gang- og sykkelveien i alleen langs Lademoparken tenkes delt og utstyrt med fast dekke slik at gående kan bevege seg på nordsiden av trerekkene.

Det er planen at midtstilte kollektivfelt også skal komme på strekningen Sluppen - Prinsen kinosenter.