8. mai kollapset Rotvollhaugen bru og to mennesker mistet livet.

I juni innførte Vegdirektoratet en serie av strakstiltak for å styrke helse, miljø og sikkerhet på sine prosjekter. Entreprenørene møter nå tøffere krav når de inngår kontrakter med Statens vegvesen.

Vegdirektoratet varsler raskere reaksjon og hardere sanksjoner. Ved gjentatte brudd på bestemmelsene for helse, miljø og sikkerhet, kan kontrakter brytes og entreprenører utestenges fra fremtidige kontrakter.

Strakstiltakene

  • Byggherrens (Vegvesenets) rett til å underkjenne underentreprenør innskjerpes.

  • Det skal maksimalt være to ledd med underentreprenører.

  • Bryter hovedentreprenør kravet om å stå for minst 25 prosent av kontraktsarbeidene, skal det straffes med økonomiske sanksjoner ved sluttoppgjøret.

  • Vegvesenet kan heve kontrakten ved brudd på kontraktsbestemmelsene om HMS.

  • Ved gjentatte brudd kan entreprenøren bli utestengt fra fremtidige kontrakter.

  • Underentreprenører involveres i samhandlingsfasen med Vegvesenet.

Bedre styring

- Tendensen er at hendelser og ulykker ofte har involvert underentreprenører, sier Lars Erik Hauer, direktør for vei og transport i Vegdirektoratetratet.

- Det som er klart er at hovedentreprenør har ansvaret. Vi vil ha en bedre styring av prosjektene. Kontrollen med underentreprenører blir bedre. Når det er mange ledd, øker risikoen for at at viktig informasjon ikke når ut til alle.

- Hvordan vil entreprenørene merke de nye kravene?

- Kravene vil bli fulgt opp strengere. Vi skal være raskere på avtrekkeren og hardere i sanksjonene. Vi har aldri avbrutt en kontrakt før. Det kan skje nå. Det samme gjelder utestengelse.

– Skyldes innstrammingene ulykken på Rotvollhaugen bru?

– Ikke utelukkende. Vi har hatt en negativ utvikling med alvorlige ulykker i entreprisedriften i 2010, 2011 og 2012. Vi har over tid jobbet med få til en styrking av HMS-siden. Tiltakene ville kommet uansett.

Ulik tolkning av byggherreansvaret

- Skyver dere nye krav over på hovedentreprenørene uten å styrke Vegvesenets, byggherres, eget ansvar for prosjektene?

- Vi skjerper kravene til HMS også hos oss selv. Byggherre har et «på-se-ansvar» for prosjektene. Arbeidstilsynet tolker dette ansvaret mer omfattende enn vi gjør. Vi er for tiden i dialog med Arbeidstilsynet for å få en omforent forståelse av hva dette ansvaret innebærer.

Hauer er usikker på om kravene vil fordyre prosjektene. Det vil fremtidige anbud gi svar på.

Strengere: Lars Erik Hauer i Vegdirektoratet varsler strengere krav til at entreprenørene følger HMS-bestemmelsene. Foto: Sigurdsøn, Bjørn, NTB scanpix