Håkan Norlén hadde mandag sin siste dag på jobb for Lufttransport AS etter 35 år som ambulansehelikopterpilot.

Et av Norléns siste oppdrag var å frakte en pasient fra Volda til St. Olavs Hospital. Men landingsplassen var i bruk av et helikopter fra Norsk Luftambulanse. Løsningen ble å lande helikopteret på Ceciliebrua, som ligger like ved sykehuset.

- Jeg har fløyet mange turer til St. Olavs Hospital tidligerere, men dette er første gangen jeg lander på brua. Det var en litt spesiell måte å avslutte karrieren på, sier Norlén.

SE OGSÅ: Helikopteret landet på autovernet

Ventet i 30 minutter

Men det var ikke noe problem for den erfarne piloten å lande på brua.

- Jeg har landet på mange spesielle plasser i løpet av årene. Det er jo flatt og grunnen er fast, så det er ikke noe hokus pokus å lande der, sier Norlén.

Ambulansehelikopteret ble stående der en god stund før det kunne fly hjem igjen.

- Vi måtte fylle på drivstoff og det kan vi selvsagt ikke gjøre på brua. Det tok rundt 30 minutter før vi fikk fly opp på taket, sier Norlén.

Ønsker ny reserveplass

- Bildet illustrerer hvor travelt det er på St. Olavs Hospital. Det blir stadig flere helikopteroppdrag og landingsplassen kan kun ta i mot ett helikopter om gangen, sier Sindre Mellesmo, klinikksjef for akutt- og mottaksmedisin ved St. Olavs Hospital.

Tidligere har helikoptrene brukt landingsplassen ved piren i Trondheim når taket på St. Olavs Hospital  har vært  opptatt, men den plassen er ikke tilgjengelig lenger. Dermed blir Ceciliebrua en reserveløsning.

- Det er innenfor vårt planverk og det er fullt forsvarlig å lande der, men det er ikke ønskelig. Vi ønsker å få på plass en ny reserveplass for helikoptrene, sier Mellesmo.

Ikke problem for pasientene

Han sier at det ikke er et problem for liv og helse å bruke brua som landingsplass.

- I et pasientperspektiv er dette en elegant løsning. Ceciliebrua ligger rett ved pasientmottaket, så det går fort å få dem inn på sykehuset, sier Mellesmo.

Ceciliebrua er stengt for biltrafikk, men blir benyttet av utrykningskjøretøy, busser, syklister og fotgjengere. Når brua blir brukt som landingsplass må brua stenges. Det er det som gjør at denne løsningen ikke er optimal, mener Mellesmo.

- Det er ikke ønskelig å bruke ressurser på å stenge brua. Vi prøver å gjøre oppholdene kortvarige, men helikoptrene kan stå der 30 til 45 minutter, sier Mellesmo.