Som en del av Miljøpakken i Trondheim kommer det 16 nye bomstasjoner, trolig i mars neste år.

Det er gjort noen beregninger på sannsynlig effekt av det nye bomsystemet.

– I snitt regner vi med en 15 prosent nedgang i trafikken over de nye bomstasjonene, i hovedsak langs Omkjøringsveien og over Byåsen, forklarer sivilingeniør Tore Langmyhr ved Byplankontoret i Trondheim kommune.

Over på buss

Denne beregningen tilsvarer en nedgang i trafikken på nesten 37 000 kjøretøy i døgnet ved de planlagte bomstasjonene. Langmyhr påpeker at det ikke er lett å måle hvordan den totale trafikkmengden i Trondheim endrer seg, fordi en del bilister kanskje endrer kjøremønster med de nye bommene. Kanskje foretrekker folk for eksempel å kjøre til nærbutikken hvis de må passere bomstasjoner på vei til kjøpesentre.

– Bomstasjonene skal blant annet finansiere veibygging, men et viktig mål er også å få folk over på kollektivtrafikk eller andre miljøvennlige alternativer. Målet er at halvparten av turene skal skje med miljøvennlig transport, sier sivilingeniøren.

Trafikkutviklingen for de allerede eksisterende bomstasjonene, er nøye kartlagt.

Naturvernforbundet fornøyd

Trafikkendringene fra 2008/2009 til 2011 viser tall fra før og etter bomstasjonene ble etablert våren 2010.

Leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet er godt fornøyd.

– Bompenger og rushtidsavgift er gode måter å begrense biltrafikken på. Det er veldig prisverdig at Trondheim kommune gjøre dette, fordi det betyr en renere byluft for deg og meg

Erfaringer fra Trondheim, men også fra byer som Stockholm og London, viser at folk faktisk kjører mindre når bommene kommer, og at de ikke bare endrer kjøremønster.