Tirsdag skrev adressa.no om at gratisparkerende elbiler er blitt en snakkis blant butikkeierne i Trondheim.

Men det er ikke bare butikkeiere som snakker om dette.

På forrige ukes møte i Finans- og næringskomiteen i Trondheim stilte nestleder Åge Halvorsen (H) spørsmål til kommunaldirektør Carl-Jakob Midttun om Trondheim Parkering opplever sterk inntektssvikt grunnet økning i elbiler som parkerer gratis.

Skaffe fakta

- Det er to forhold som vi må få svar på. Det ene er om gratis elbilparkering får økonomiske konsekvenser for Trondheim Parkering og kommunen, og om inntektene da må skyves over på andre bilister. Det var jo ikke tanken. Og det andre er om gratisparkeringen går utover handelen i Midtbyen, altså om parkeringsplasser blir okkupert hele dagen, som gir negativ effekt for handelsnæringen, sier Halvorsen.

- Hva tenker du bør gjøres?

- I første omgang må vi skaffe fakta om inntektene går ned, og det har kommunaldirektøren sagt han vil skaffe til neste møte.  Hvis det viser seg at gratis elbil-parkering fører til sterk inntektssvikt må det få konsekvenser. Da må vi som ansvarlig myndighet gjøre tiltak, sier han.

- Hva er løsningen?

- Nå må vi først få alle tallene på bordet, men hvis indikasjonene vi har fått så langt stemmer, så er det åpenbart at dette må få konsekvens i form av innskrenkninger av alle de godene elbil-eierene har fått de siste årene. Men det er for tidlig å si noe om hvilke konkrete tiltak dette måtte innebære, sier han.

Endring av makstid

Men det er på det rene at endring av makstid eller innføring av avgift for elbiler er alternativer. Det var også Stein Løberg, direktør i Trondheim Parkering, inne på i et intervju til adressa.no tirsdag.

- Det er en konsekvens, men det er ikke vi som bestemmer eventuelle endringer. Vi skaffer oss et underlag som våre eiere, Trondheim kommune, kan få, sa han.

Nå er i utgangspunktet elbilgodene fredet til 2017, eller til salget bikker 50.000 solgte biler i Norge. Samtidig er Trondheim Parkering i gang med telling av elbiler i sentrum. Ikke for at det umiddelbart skal endre godene, men for å skaffe seg et best mulig bilde av antallet elbiler. Det vil også bli telling til høsten.

I samme intervju sa Løberg at det fortsatt er god kapasitet for å parkere i sentrum, og mener det ikke er noe grunnlag i dag å si at inntektene til parkeringsselskapet har gått ned selv om elbilene i større grad inntar sentrum.

Åge Halvorsen