Han er nemlig nyutdannet lærer, og klar for sin første dag på jobb ved Charlottenlund ungdomsskole.

– Jeg vet ikke helt hva jeg går til, så jeg vet heller ikke hva jeg kan grue meg til, sier Fredrik.

– Men jeg har store forventninger og er positivt innstilt til jobben.

«Et sjeldent drømmescenario»

Nordmøringen Fredrik Weiseth flyttet til Trondheim i 2018 for å studere lektor i matematikk og kroppsøving 8. til 13. trinn ved NTNU.

Fredrik Weiseth kommer fra Straumsnes fra Nord-Møre. Foto: Synne Moen

Før sommeren fullførte han den femårige mastergraden, og er dermed ferdig utdannet lektor.

I juni, samme måned som han leverte masteroppgaven, fikk han tilbud om fast jobb på Charlottenlund ungdomsskole.

– Det er sjelden du kan gå fra å være student i Trondheim til å få jobb med en gang. Det var et drømmescenario.

Da jobben var sikret, tok Fredrik like godt fri hele sommeren.

– Det var for å lade opp batteriene slik at jeg var klar til skolestart.

– Hvordan blir det å begynne på jobb nå da?

– Jeg må koble på hodet på alle arenaer igjen, men det går nok bra.

Kjent navn og ansikt

Under utdanningen var Fredrik tilkallingsvikar på skolen som nå har gitt han fast stilling.

Han tror det var avgjørende for å få tilbudet om fast jobb.

– Det gjør jo at man får et navn som de kjenner igjen i søknadsbunken.

– Det er fint å ha en fot innenfor. Det tror jeg er viktig for å bli vurdert hos trondheimsskolene, sier Fredrik. Foto: Synne Moen

Nå har den tidligere ringevikaren fått kontaktlærerstilling, og har dermed hovedansvaret for en god del av elevene på 9. tinn.

Det er den sosiale delen av jobben han verdsetter mest.

– Som kontaktlærer er det nok viktigst å få en god relasjon til elevene. Du kommer heller ikke så fryktelig langt faglig uten det, sier han om sin nye rolle.

Fredrik ser fram til å jobbe på den sosiale arbeidsplassen. Foto: Synne Moen

Både intern og ekstern opplæring

Trondheim har 55 offentlige grunnskoler.

37 av dem er barneskoler, tolv er ungdomsskoler og seks er kombinerte skoler (barne- og ungdomsskole).

Charlottenlund ungdomsskole har omtrent 500 elever og 67 ansatte fordelt på 8.-10. trinn.

Ingrid Hertzberg Vestgøte er rektor ved Charlottenlund ungdomsskole.

Hun forteller at de bruker å ansette nyutdannede lærere omtrent hvert år.

– Om de kommer rett fra lærerutdanningen eller om de har noen års arbeidserfaring, varierer litt fra år til år, sier hun til Adresseavisen.

Ingrid Hertzberg Vestgøte ble ansatt som rektor mai i år. Før var hun avdelingsleder i flere år. Foto: Synne Moen

Rektoren forteller at det er mye de nyansatte må gjennom før skolestart.

– De får intern oppfølging og innføring i alt fra IKT til brannvern. De blir også en del av et lærerteam, hvor erfarne og nye lærere hjelper og støtter hverandre i arbeidet.

I tillegg til oppfølging av skoleledelsen og egen mentor ved skolen, samles alle nyutdannede lærere til samlinger første og andre arbeidsår for kursing, erfaringsdeling og oppfølging gjennom Trondheim kommune.

– Det får vi mange gode tilbakemeldinger på, sier rektor.

– De nytilsatte bidrar også med et nytt blikk på det vi gjør i skolen. Det synes vi er veldig verdifullt.

Vil være nysgjerrig og engasjert

Én ting Fredrik ser særlig fram til, er å få på plass rutinene og få eierskap til jobben.

– Jeg er veldig glad i rutiner. Jeg ble jo tross alt lærer, sier han.

Fredrik Weiseth med rektor Ingrid Hertzberg Vestgøte. Foto: Synne Moen

– Hvilken type lærer vil du bli?

– Jeg vil være den læreren alle føler de kan snakke med. Jeg vil at elevene skal se at jeg er nysgjerrig og at jeg har lyst til å engasjere dem.

Han trekker også fram «rettferdighet» som en grunnleggende egenskap lærere bør ha.

– Å klare å behandle alle likt, det tror jeg er viktig.