Gunnar Ranøyen Homb (20) kjøpte onsdag ettermiddag en pose med sjokoladeboller på Rimi Leüthenhaven.

- Jeg tok det første tygget, og merket at det var noe hardt. Jeg spyttet bollebiten ut igjen og la merke til en slags maskinskrue. Min første tanke var: «Denne hører ikke hjemme her», forteller han til Adressa.no.

- Mistet matlysten

I tillegg til skruen var det også noen stoppskiver som stakk ut av bollen. 20-åringen tenkte raskt at gjenstandene måtte komme fra bolleproduksjonen.

- Jeg mistet matlysten, selv om jeg var kjempesulten, forteller Ranøyen Homb.

Han har sjekket de andre sju bollene i samme pakke, men det var kun den første bollen som hadde noe annet enn sjokoladebiter i seg.

Vil advare andre

- Det verste med dette er jo skadene det kunne medført. Jeg kunne ha ødelagt tennene. Tenk om det hadde vært et barn som hadde svelget dette, grøsser 20-åringen.

Han har lest om strenge kontroller i matindustrien, og trodde aldri han skulle oppleve å finne såpass svære metallbiter i sjokoladeboller.

- Jeg ble sjokkert, og jeg kan love at det ikke er noen spøk på bekostning av Adresseavisen. Jeg tar kontakt fordi jeg vil advare andre som kan ha kjøpt de samme bollene, sier han.

Mangler skrue fra bollemaskin

Bolleposen kommer fra Norgesbakeriene, men det er Byåsen Bakeri som står for produksjonen av bollene i Trondheim. Byåsen Bakeri eies og drives av Nærbakst AS.

- Vi har identifisert skruen, og funnet ut at den kommer fra vår bollemaskin, sier Per-Otto Nedrelid ved Nærbakst AS etter å ha fått sett bilder av gjenstandene.

Han synes det er svært beklagelig at det har havnet fremmedelementer i sjokoladeboller fra Byåsen Bakeri.

- Vi har dessuten satt i gang en gjennomgang av alle maskiner og utstyr som er involvert i produksjon av boller. Så langt har vi oppdaget at det kun mangler én skrue i vår bollemaskin. Det er ikke fare for at flere kunder vil bli utsatt for denne uheldige opplevelsen, sier Nedrelid.

Lover plaster på såret

Nærbakst har en vedlikeholdsplan som er en viktig del av deres kvalitetssikring. Det innebærer rutiner for jevnlig renhold og ettersyn av alt utstyr i produksjonen.

- Likevel har det altså løsnet en skrue fra bollemaskinen på Byåsen Bakeri onsdag. Det vil føre til en gjennomgang av vedlikeholdsplanene, lover Nedrelid.

Det er ingen risiko ved å benytte maskinen selv om skruen mangler. En mekaniker vil sette i ny skrue så snart som mulig.

Bakeriet er glad for at kunden valgte å gjøre andre oppmerksom på hendelsen.

- Vi beklager på det sterkeste denne hendelsen. Vi vil gjerne komme i kontakt med kunden for å takke for at feilen ble avdekket raskt. Dessuten ønsker vi å gi et lite plaster på såret, sier Nedrelid, og gir et hint om at det er vanlig å gi en kake til en egnet anledning som kompensasjon.

Gunnar Ranøyen Homb kjente på det første tygget at det var noe riv ruskende galt. Foto: privat
Bollekjøperen gikk nøye gjennom alle åtte bollene etter at han fant mer enn bare sjokoladebiter i den første. Foto: Gunnar Ranøyen Homb
Byåsen Bakeri har funnet ut at de mangler en skrue som er helt lik den på bildet. Foto: Gunnar Ranøyen Homb
Bollen ble produsert av denne bollemaskinen til Byåsen Bakeri. Den vil bli reparert i nær fremtid. Foto: NÆRBAKST AS