Da Trondheim kommune innførte piggdekkavgiften i 2001, startet de også en ordning for bileiere for at de kunne søke om «piggdekkpant».

Kommunen ga en piggdekkrefusjon på 1200 kroner ved kjøp av piggfrie dekk, altså 300 kroner per dekk. Ordningen var et ledd i kommunens tiltaksplan for renere luft i byen.

- Når vi innførte ordningen ble det en stor suksess. 13 500 leverte inn piggdekk og byttet til piggfrie vinterdekk i 2001. I årene som fulgte var det litt opp og ned i antall som benyttet seg av tilbudet, rundt 2 - 3000 hvert år, sier fagleder i miljøenheten i Trondheim kommune, Tore Berg.

Da piggdekkavgiften ble avviklet i 2010, gikk det hardt ut over panteordningen.

- Da gebyret forsvant, falt bruken av piggdekkpant kraftig. Mellom 200 og 400 bileiere i året har benyttet seg av tilbudet siden 2010. Så vidt over 400 leverte inn piggdekkene sine i fjor, sier Berg.

Revurderer tilbudet

Før høsten kommer skal Trondheim kommune vurdere om de skal opprettholde panteordningen.

- Frem til nå har vi brukt av «piggdekkfondet» for å finansiere tilbudet. Men de inntektene som kom i forbindelse med piggdekkgebyret er det slutt på, så vi må finne penger et annet sted. Til høsten må vi vurdere om ordningen kan benytte midler fra det ordinære budsjettet.

Et politisk flertall i Trondheim har hele veien ønsket å beholde ordningen, selv om færre og færre benytter seg av det. Nå når finansieringen ikke lenger er på plass, må det avklares om ordningen skal videreføres høsten 2015, og om den eventuelt skal endres.

- Det er en ordning som gjør det lettere å velge piggfritt. Den har ikke så stor effekt i dag, men den er med å bidra litt for miljøet. Det viktigste er at man får satt litt fokus på piggfrie vinterdekk, sier faglederen.

Piggfriandelen i vinter ligger på cirka 64 prosent, det samme som i fjor. I 2010 var piggfriandelen opp mot 80 prosent i Trondheim.

Disse kan få pant

Ordningen frem til nå er gjeldende i høstmånedene og gjelder for bileiere som har registrert bosted i Trondheim kommune, eller firmabiler med registrert firmaadresse i kommunen.

Den gjelder også for studenter med egen bil som har midlertidig bosted i Trondheim, men er registrerte heltidsstudenter i kommunen.

Bileiere som bor i andre kommuner, men som har registrert fast arbeidsgiver og arbeidssted i Trondheim, kan også få refusjon.

Kravet for å få refusjon er at disse forholdene kan dokumenteres.

Trondheim kommune opplyser på søknadsskjemaet at pengene vil bli utbetalt etter at de har godkjent søknaden om refusjon, og at behandlingstiden er fire til seks uker.

Dekkbransjen har hver høst blitt informert om ordningen og fått tilgang til søknadsskjema.