Det var bare to entreprenører som leverte anbud da Statens vegvesen i 2011 lyste ut veikontrakten som inkluderer byggingen av Rotvollhaugen bru, melder E24.no.

I mai omkom to personer da stillasene som skulle holde brua kollapset under vekten av betong.

NCC kommenterer ikke

Prisforskjellen mellom tilbudet fra Reinertsen og NCC var på 200 millioner kroner. Reinertsen fikk oppdraget til en pris på 230 millioner kroner, mens NCCs tilbud var på 423 millioner kroner. (begge prisene er eks merverdiavgift).

Det innebærer at Reinertsen beregnet kostnadene i prosjektet til å bli omtrent halvparten av det konkurrenten skulle ha for å gjøre samme kontrakt.

Kommunikasjonssjef for NCC Construction, Terje Stachnik Hansen, vil ikke kommentere de store kostnadsforskjellene i anbudet på vegprosjektet.

- All den tid saken er under etterforskning er det ikke riktig av oss å kommentere dette anbudet eller saken som såden. Jeg ser at Statens vegvesen går ut med informasjon om anbudet, og det får være opp til dem. Vi kommenterer ikke, sier Stachnik Hansen til adressa.no.

Store prisforskjeller

- NCC et generelt høyere kostnadsnivå, ellers vet vi at markedssituasjonen har stor betydning. Når det er mye å gjøre går prisene opp, sier prosjektleder i vegvesenet, Harald Johnsen til E24.no.

I utlysningen var verdien av kontrakten anslått mellom 220 og 260 millioner, dette basert på Vegvesenets kostnadsoverslag.

Oppdraget lød på å bygge ut en av strekningene i det større E6-prosjektet der veien mellom Trondheim og Stjørdal utbedres, og besto av flere nye konstruksjoner, deriblant Rotvollhaugen bru.

- Vi har flere eksempler på anbudsrunder med store forskjeller, også en kontrakt som NCC gjennomfører der eneste konkurrent hadde nesten dobbel pris, påpeker Johnsen.

Men i dette tilfellet var NCCs tilbud så høyt at vegvesenet bestemte seg for å heller kjøre en ny anbudsrunde dersom Reinertsen av en eller annen grunn ikke kunne oppfylle kontraktsforpliktelsene.

- Lav pris betyr ikke dårlig kvalitet

Johansen avviser at det er snakk om dumpingpris fra Reinertsen, og han avviser en automatikk i at lavere timepris betyr dårligere kvalitet.

Før ulykken har Reinertsen, ifølge prosjektlederen, kommet best ut i en intern undersøkelse av sikkerhet, der alle tilknyttede parter i utbyggingen av E6 mellom Trondheim og Stjørdal er gjennomgått.

Føringer for trafikkavviklingen

Statens vegvesen har overfor E24 beskrevet utbyggingen av E6 øst for Trondheim som «svært utfordrende og komplisert».Vegvesenet la inn tydelige føringer om at trafikken i området skulle avvikles med minst mulige forstyrrelser i anleggsperioden.

I forrige uke la Reinertsen frem sin interne granskingsrapport etter at Rotvollhaugen bru kollapset under støping den 8. mai.

Ifølge selskapet manglet reisverket under brua korrekt avstivning, slik at den raste sammen.