Mandag kveld ble Tyholttårnet nok en gang opplyst i rosa.

SE VIDEO I VINDUET OVER

Rosa sløyfe-aksjonen foregår hvert år i oktober for å spre kunnskap om brystkreft, vise solidaritet overfor de som er rammet av sykdommen, og generere inntekt til brystkreftforskning.

Flere hermer etter

- For fire år siden satt vi og drodlet og tenkte at det måtte være mulig å gjøre et bygg rosa. Valget falt på Tyholttårnet. Det fungerte så bra at vi bestemte oss for å gjøre tårnet rosa hvert år, sier rådgiver i Kreftforeningen Arild Domaas til adressa.no.

Siden har også andre byer i Norge hengt seg på den rosa trenden. Blant andre ble Tønsberg slott, Fløyen i Bergen, Holmenkollbakken og Rådhuset i Harstad også rosa i dag.

BH-stunt fungerer også

At hundretalls av BH-er har blitt hengt opp på Solsiden gjør ikke oppmerksomheten rundt aksjonen mindre.

- Vi er kjempefornøyd med å ha funnet en løsning som gir aksjonen så mye oppmerksomhet, sier Domaas.

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Brystkreftforeningen og Kreftforeningen står sammen om Rosa sløyfe-aksjonen i Norge, som har blitt arrangert siden 1999.

Fokus på kreftbehandling

Temaet i årets rosa sløyfe-aksjon er «Unike kvinner fortjener unik brystkreftbehandling».

- I dag behandles kvinner som får brystkreft med operasjon, strålebehandling og i de fleste tilfeller cellegift. Men ny kunnskap viser at mange kvinner ikke hadde trengt all denne behandlingen. Noen av pasientene ville blitt helt friske med mindre behandling.  Utfordringen er at vi ikke vet hvilke av pasientene som trenger den ekstra behandlingen, sier Domaas.

Arild Domaas i Kreftforeningen var mandag oppe i tårnet for å ordne belysningen. Foto: Kreftforeningen/Sven Olav Wold
Rosa filter og gaffa-teip er oppskriften på hvordan man gjør tårnet rosa. Foto: Kreftforeningen/Arild Domaas