- Du vil ha meg til å si at dette er livsfarlig, men det er det ikke. Jeg skjønner at kryssløsningen Kjøpmannsgata og Olav Tryggvasons gate kan fremstå som uvanlig, og jeg ser faremomentene, men det er ikke så mange måter å gjøre dette på i en by der det er trangt om plassen, sier Håvard Tømmervold, nestkommanderende på seksjon for trafikk ved Sentrum politistasjon.

Slik sykler du

Med Miljøpakken har vi fått en egen kjørerute av røde sykkelfelt gjennom byen. Ruten må nødvendigvis brytes av et lyskryss her og der, og det er særlig krysset Kjøpmannsgata og Olav Trygvassons gate som gir hodebry. Yrkessjåfører adressa.no har snakket med, mener det er tidsspørsmål før det går liv, nettopp i dette krysset.

Miljøpakken og Statens vegvesen sier at alle lover og forskrifter er fulgt, og har i tillegg gjort tiltak som skal gi økt sikkerhet; sykkelfeltene er malt i rødt, det er satt opp skilt som skal minne syklistene på å gjøre seg synlige for bilistene og farten er senket til 40 kilometer i timen. I lyskrysset er det malt en sykkelboks foran stopplinjen til bilene. Den ligner en parkeringsluke, men er markert med en sykkel i boksen. Syklistene skal stå i denne boksen, foran bilene, når de venter på grønt lys. Bilistene har vikeplikt for syklistene.

- Syklister, biler og andre kjøretøy forholder seg til samme lysregulering. Tanken er at syklisten skal stille seg i sykkelboksen når han venter på grønt, slik at han unngår å komme på kollisjonskurs med bilene som har påbud om å svinge til høyre, sier Ivar Arne Devik, leder for sykkelgruppa i Miljøpakken.

Delt opplevelse

Vi testet sykkelfeltet og det omstridte krysset - i morgenrushet, med duskregn og dunkelt høstmørke. Det ble en delt opplevelse, avhengig av trafikktettheten.

Med få syklister og lite kjøretøy, er sykkelfeltet utrolig effektivt. Men da trafikken ble tettere økte pulsen; Å bli passert av personbiler er én ting, en stor sementbil og ivrige racersyklister på samme tid, noe ganske annet.

Alle nådde krysset før oss, og samtlige syklister sto i sykkelfeltet og ventet på grønt. Vi derimot, syklet reglementert, svingte til venstre og over i sykkelboksen og var først over krysset på grønt lys.