Kommunalteknikk har fått bestilling fra Miljøpakken på etablering av rød asfalt i hele veibredden fra Bakke bru og ned Nygata frem til der brusteinen begynner.

Men nå kan det hende at kommunen må gå en ny runde med sine planer. Byantikvar Gunnar Houen er nemlig rimelig klar i sin vurdering:

– Byantikvaren finner det fullstendig uakseptabelt å ødelegge de historiske miljøkvalitetene ved også i denne delen av byen å skulle innføre røde «sykkeltraséstriper», skriver Houen i sin kommentar til planene.

Han kaller ideen om å legge rød asfalt i hele kjørebanens bredde som «direkte uhyrlig».

– Det er vanskelig å forstå at det kan være alvorlig ment, skriver han.

Rødt som signal

I fjor høst åpnet statsminister Jens Stoltenberg de første røde sykkelfeltene i Trondheim på totalt 2,1 kilometer. Feltene skal utvides, og målet er blant annet å gjøre Trondheim til landets sykkelby nummer én.

– Vi vil bruke rødfargen som symbolfarge for å vise at gaten er hovedrute for sykkel, forklarer Ivar Arne Devik, som er leder for sykkelgruppen i Miljøpakken.

Det er ingen planer om å farge brusteinen rød. Bare den asfalterte delen er tenkt gjort om til en rød trasé gjennom trebebyggelsen. Det vil ikke byantikvaren ha noe av:

Alle tiltak i retning av å innføre røde sykkeltraséstriper på Bakklandet, enten det er tale om full gatebredde eller smalere, vil være i soleklar strid med reguleringsplanens intensjoner og bestemmelser, skriver han i en e-post til Devik og andre ansvarlige i Miljøpakken.

Han fortsetter med å slå fast:

– Dette anbefales på det aller sterkeste ikke godkjent.

Varsler Riksantikvaren

Øvre og Nedre Bakklandet og Nygata er århundregamle «selvgrodde» gateløp som utgjør helt sentrale kjerneelementer i det historisk verdifulle og i sin helhet bevaringsregulerte bakklandsmiljøet, påpeker Houen. Han viser til flere tiltak som er gjennomført for å bevare og styrke gateløpenes historiske karakter, blant annet stenbrulegging og skiferstriper.

– Gjennomføring av planene vil virke meget sterkt inn på et kulturmiljø med antikvarisk og historisk interesse langt ut over kommunens grenser. Denne tilbakemeldingen sendes derfor også til kulturminnemyndigheten, både Riksantikvaren sentralt og fylkesantikvarene i Sør-Trøndelag, med oppfordring om å følge saken nøye og om å vurdere å gripe inn hvis det skulle vise seg nødvendig, skriver Houen.

Ikke avgjort ennå

Ivar Arne Devik sier de rett etter ferien vil gjøre en ny vurdering av saken.

– Vi har ikke avgjort ennå om vi går videre. Byantikvaren har kommet med en betenkning, så vi må diskutere dette internt, sier han.

– Hvor tungt veier innvendingene fra byantikvaren?

– Vi må ta hensyn til det. Vi trodde kanskje ikke at det var så problematisk, men han kommer med såpass sterke innvendinger, så vi må se om det kan gjøres andre grep, sier Devik.

– Men bestillingen på rød asfalt ligger inne?

– Det skjer ikke noe før vi har sett på dette over ferien.

Byantikvar Houen var i går på ferie, og Adresseavisen fikk ikke tak i han.

Byantikvar Gunnar Houen vil ikke at noen skal røre Bakklandet med rød malingkost. Foto: IVAR MØLSKNES