Letingen foregikk i et område ved Akkajaure i Jokkmokk kommune. Flyet er funnet mellom norskegrensen og den nordvestlige enden av vannet Akkajaure. Foto: Kartdata: Google, Landsat

– Vi har fått informasjon fra det norske flyvåpenet, som har gitt oss et bilde av hvordan det ser ut. Det er en ganske liten nedslagsplass, sier fungerende avdelingssjef Peter Swaffer i Havarikommisjonen til Sveriges Radio. Bildene viser at det er et hull i bakken, og ifølge Swaffer tyder det på at det har vært en høyenergikrasj.

– Men det er umulig å spekulere på hva årsaken kan være, sier han.

Det er ingen informasjon av interesse, verken fra radarer eller radiokommunikasjon, og Havarikommisjonen skal begynne letingen etter ferdskriveren.

Uvanlig høy hastighet

Data fra Flightradar24 , som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt raskt. På ett minutt falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot, en distanse på nesten 6,5 kilometer.

– Flyet har styret med en vanvittig høy hastighet. Det er veldig uvanlig. De fleste får et problem og glideflyr, men dette har virkelig gått ned med fart, sier Anders Lennholm i Det svenske sjøfartsverket til Dagbladet.

Lasten, som var på fire og et halvt tonn, var trolig ikke årsaken til ulykken, ifølge flyselskapet West Atlantic

– Posten Norge har et screeningsystem for å sikre lasten, og vi har den høyeste sikkerhetsstandarden. Vi vet ikke om det var en teknisk feil på flyet, som var en rask og effektiv maskin. Vi håper vi finner årsaken, sa West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn på en pressekonferanse fredag formiddag.

– Skal ikke skje

Flykapteinen er 42 år gammel og styrmannen 34 år. Begge har over 3.000 flytimer, og de har vært ansatt siden henholdsvis 2011 og 2008, ifølge West Atlantic. Kapteinen hadde 2.050 timer i den aktuelle flytypen, mens styrmannen hadde 900 flytimer.

Selskapet har satt to fly av samme type på bakken inntil videre.

– Det er med stor sorg jeg informerer om denne ulykken. Det som ikke skal eller får skje, har hendt, sier Thureborn og legger til at deres høyeste prioritet nå er å støtte pårørende og ansatte.

Også flyselskapet skal sende personell til ulykkesstedet.

Vanskelig terreng

Flyet sendte ut et mayday-signal klokken 0.20 og forsvant fra radaren like etter. De siste radarbildene viser at flyet var 120 kilometer nordøst for Bodø, inne på svensk territorium. Havaristedet, som har en diameter på 50 meter, ligger nordvest for innsjøen Akkajaure, 10 kilometer fra grensen til Norge.

Havaristedet ligger i krevende fjellterreng uten veiforbindelse.

– Vi forbereder oss på å ta oss inn til stedet. Det er fjellterreng og 30 minusgrader, så det kommer til å ta en stund før vi er på plass, sier Maria Jakobsson hos politiet i Norrbotten til nyhetsbyrået TT. Hun opplyser at politiet trolig kommer til å dra med helikopter fra Gällivare.

Norsk post

Det var svensk redningstjeneste som ledet leteaksjonen, men det ble også sendt ut to F-16-fly og et Sea King-helikopter fra norsk side for å bistå. Det var et F-16-fly som fant det havarerte postflyet klokken 03.10.

Flyet, et Canadair CRJ-200, er registrert i Sverige, men flyr mellom norske destinasjoner for Posten Norge. Natt til fredag var det på vei fra Oslo til Tromsø med post og pakker.

– Våre og mine tanker går først og fremst til pilotene, deres pårørende og kolleger, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten.

Posten har nedsatt et kriseteam som bistår West Atlantic.