Det russiskeide handelsfartøyet NS Concord har siden onsdag ligget i internasjonalt farvann utenfor Stockholms skjærgård, skriver Aftenposten.no.

Ifølge GPS-data fra Marina Traffic beveget oljetankeren seg et lite stykke østover ved midnatt lørdag, før den igjen stanset, kort tid etter at det ble kjent at ubåten i Sverige kan være russisk, melder Svenska Dagbladet.

Dette skjedde etter at det ble kjent at svensk etterretning fanget opp det som kan ha vært en russisk nødsamtale i stockholmsskjærgården.

Søndag morgen holdt oljetankeren sydvestlig kurs mot øya Götska Sandön i ni knops fart.

- Nå har den snudd og går i 12 knops fart mot nordøst, sier Anders Nordin i det svenske Sjöfartsverket til avisen.

Ifølge samme avis er NS Concords nærvær ukjent for svenske sivile myndigheter, og båten har trolig aldri vært i havn i Sverige.

Skipet er registrert i Liberia og seiler under liberiansk flagg, men drives av russiske SCF Novoship. Det ble bygget i 2005, og klassifisert av Det Norske Veritas.

Skipet er 244 meter langt og 42 meter bredt, og har en nettovekt på hele 57 000 tonn.

Les også: Ekspert om svensk forsvarsalarm: Neppe russisk ubåt

Kan være moderskip til miniubåt

Eksperter avisen har snakket med spekulerer i om ubåten i den svenske skjærgården kan være en miniubåt. Et slikt fartøy er avhengig av etmoderskip, og ifølge avisen kan det hende at ubåten kan knyttes til oljetankeren. Under den kalde krigen brukte Russland ombygde fiske- eller handelsfartøyer som base for sine ubåter, og ifølge avisen kan denne teorien være forklaringen bak ubåtmysteriet i Sverige.