De franske etterforskerne holdt torsdag pressekonferanse i Marseille. De har siden onsdag undersøkt flyets taleregistrator.

– Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sier Brice Robin, som leder den franske etterforskningen.

Andrepiloten er identifisert som den 28 år gamle tyskeren Andreas Lubitz.

Pilotens navn er ikke kjent for etterforskerne i tilknytning til terrorvirksomhet, og det er heller ingenting som tilsier at flystyrten var en terrorhandling, sier Robin.

Ingen nødsignal

Selvmord er vanligvis noe en person begår alene, men her har 150 personer omkommet, sier etterforskningslederen.

Han bekrefter at flyets kaptein forlot cockpiten, mest sannsynlig av «naturlige årsaker», men at han ikke slapp inn i cockpiten igjen til tross for gjentatte forsøk.

De siste åtte minuttene var det ingen kontakt mellom flyet og kontrolltårnet i Marseille. Det var tallrike forsøk på kontakt, men det var ingen svar fra flyet

– Flytårnet mottok aldri noen nødsignal fra flyet. Det var også pustesignaler fra cockpit som indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten, sier Robin.

På taleopptaket høres det skrik fra cockpiten like før flyet styrtet. Flyet skal ha skrenset inntil en fjellside før det krasjet.

Manipulerte landing

Opptak fra de siste 30 minuttene viser at en vanlig høflig samtale mellom de to pilotene, før de forbereder landingen i Düsseldorf. Da skal reaksjonen fra andrepiloten ha vært «ordknapp».

– Kapteinen ber annenpiloten ta over styringen. Man hører at stolen blir skjøvet tilbake, og lyden av en dør som blir lukket. Mens han er alene, manipulerer han instrumentene for å starte nedstigning. Det å sette flyet i den nedstigningshastigheten kan bare ha vært en villet handling, sier Robin.

Annenflygeren på Germanwings-flyet som mistenkes for å ha styrtet flyet med vilje, hadde jobbet i selskapet siden 2013 og var utdannet i Lufthansa-systemet.

28 år gamle Andreas Lubitz, som var fra den lille byen Montabaur i Rheinland-Pfalz, hadde ifølge El Pais sin flygerutdanning i Lufthansas egen skole i Bremen og hadde 630 flytimer med Germanwings siden han ble ansatt i september 2013.

Ifølge borgermesteren i Montabaur, Gabriele Wieland, bodde han i byen med sine foreldre, men hadde også en leilighet i Düsseldorf, der ulykkesflyet skulle ha landet tirsdag. Profilen hans på Facebook er slettet.

Carsten Spohr, sjef i Germanwings' morselskap Lufthansa, sier flytragedien er den verste hendelsen selskapet noensinne har opplevd.

– Vi kan bare spekulere på hva som har vært annenpilotens motivasjon. Dette er den verste hendelsen i vårt selskaps historie, sa Spohr på en pressekonferanse i den tyske byen Köln torsdag.

Kan blokkere inngang

Lufthansa-sjefen opplyste at det finnes en teknologi i flyene som tillater en utenfor å komme inn igjen i cockpiten, men at denne kan blokkeres av den som sitter med spakene.

– Etter 11. september er dørene blitt styrket slik at det ikke er mulig å komme inn selv med våpen. Når en pilot går ut av cockpiten, finnes det en knapp man kan trykke på for å få en bjelle til å ringe inne hos den som er gjenværende. Dersom ingen svarer, vil døren åpnes. Men det finnes da en knapp som man trykker på for å holde døren låst, noe den da blir i fem minutter, sa Spohr.

Alle de 150 menneskene om bord mistet livet i tirsdagens styrt. Fremdeles er den andre svarte boksen, flyets ferdskriver, ikke funnet. Fortsatt pågår det også leting og identifisering av ofrene i Alpene.

– Vi kan ikke la familiene få levningene av sine døde før det er gjennomført en sikker identifisering. Det vil ta flere uker, sier etterforskningsleder Robin.

Her krasjet flyet i de franske Alpene tirsdag. Foto: NTB SCANPIX